zondag 3 december 2017

HALLO STOMPZINNIGE FRIEZEN...DU EEM NORMOAL JA?



Noord Nederland is leuk. Wat een natuurschoon. Grunn en Ommelaannd'n.

De mooiste stad? Nou ja, de enige stad in feite. Groningen. Hoe kan het ook anders.

Eergisteren postte de Beijumblogger een Facebook-bericht over het verschrikkelijke Friesland op zijn pagina.

Man man man, wat 'n dom voolk. Eelsk tot op 't bot.
Ondergetekende weet één ding...laiver de Grunninger Toal dan dat domme Fraise Dialect.

Zug onderstoand bericht...en de Feestbouk-reacties...
Friesland Floppe.

Ik werk de laatste maanden veel in zorginstellingen in Friesland.
Wat opvalt, en wat voor een Groninger buitengewoon irritant is, is dat bijna alle collega's daar het Friese dialect als voertaal gebruiken. Kom ik daar, is er een overdracht, de te begeleiden cliënten worden besproken, krijg ik daar niks van mee. Want ik versta niet wat ze zeggen. Moet ik na vijf minuten inbreken in het gesprek om te vragen of ze de overdracht misschien ook in het Hollands kunnen doen.
Dit vanuit professioneel opzicht, maar ook vanuit sociaal opzicht.
Ik geloof niet dat Groningers zich zo eigengereid en aso opstellen, als die in hun Grunninger Toal aan het praten zijn, en er komt een Hollander of een Fries bijstaan, dan gaan ze over naar Algemeen Beschaafd Nederlands.
Mijn vooroordeel over eigenwijze Friezen wordt deze weken helemaal bevestigd.

1 opmerking:

Ria zei

Ik, als Groninger, heb liever dat ze Nederlands spreken dan Hollands. Maar dat ben ik.

Verder kan ik uit eigen ervaring vertellen dat ook Groningers in hun eigen dialect blijven spreken op de werkplek, nadat je aangegeven hebt dit niet te verstaan. Jammer maar helaas. Misschien lijken we toch meer op de Friezen dan je zou willen ;-)