woensdag 26 oktober 2016

BEIJUMBORG (42)


Dromen

Dat doen we allemaal, denk ik. Soms onthoud je zo'n droom, soms word je er zelfs wakker van. In dromen gebeuren de gekste dingen. Ik voer zelf hele gesprekken: met de buurman, met mijn moeder (al in 2004 overleden), met mijn collega's......en soms rij ik in een enorme auto richting een afgrond, zwem ik in zee en voel geen grond meer (dat vind ik pas echt eng!) of zit ik in een vliegtuig dat maar niet wil landen. 

Over de betekenis van dromen zijn boekenplanken vol geschreven, en het uitleggen van dromen is al zo oud als de mensheid. Ik meen dat zelfs de bijbel daar aan doet, maar in ieder geval lees je er over bij Griekse en Romeinse schrijvers. Soms probeer ik zelf een bepaalde droom te verklaren, of om te achterhalen waarom dat droomverhaal eindigt zoals het eindigt: vreemd, onverklaarbaar maar niet zonder betekenis, denk ik dan meestal. 

Je kunt natuurlijk ook dagdromen: een beetje je fantasie de vrije loop laten, ofwel - met een mooi woord - escapisme. De werkelijkheid even laten voor wat ze is, en een gewenste werkelijkheid daarvoor in de plaats zetten. Mij overkomt dat regelmatig. Wat zou ik doen als ik een enorme prijs in de Staatsloterij zou winnen, bijvoorbeeld? Of wanneer ik niet meer zou hoeven te werken, omdat mijn baas me een vroeg pensioen gunt? 
In dat laatste geval zou ik het wel weten. Mijn huis aanhouden, om er in ieder geval in de winter te wonen. Dat vind ik zelf, na de zomer, het mooiste seizoen. Kou, sneeuw, gladheid: het deert me niets, en ik houd er zelfs van. De eerste sneeuw maakt me iedere winter weer blij. Schaatsende mensen zijn prachtig, een ijskoude oostenwind laat zien dat we het weer gelukkig nog steeds niet in de hand hebben. 

Maar in de maanden tussen april en november zou ik toch echt naar het zuiden willen. Een klein appartementje op mijn geliefde Griekse eiland Tinos huren, iedere dag visjes bakken of een ovenschotel maken, 's middags zwemmen in zee, 's morgens met Grieken kletsen over hun dagelijkse wel en wee, 's avonds met een goed boek in de hand uitkijken over de haven......

En wie weet: misschien ga ik dat nog wel doen ook! Nu ik de zestig gepasseerd ben, en - behalve mijn kinderen - alleen op de wereld ben dagdroom ik daar wel eens over. Is dat vreemd? Nee: maar het blijft hopelijk niet bij een droom. Het leven is te kort om je dromen niet af en toe werkelijkheid te laten worden, toch? 

Han Borg

2 opmerkingen:

michel zei

Zeker komen dromen ook voor in de bijbel; denk aan Jozef die de dromen van de Farao moest verklaren.
Zou je niet liever met een goed glas wijn in de hand over die haven uitkijken en dat boek maar bewaren voor later in bed?

Han zei

Ha Michel: het komt 'm niet zozeer op de volgorde aan - beide activiteiten zijn immers prettig. Maar ik neem de tip wel ter harte, hoor. Dank voor je verwijzing naar de Farao-dromen.