maandag 29 augustus 2016

COLUMN UIT LEWENBORG (18)


De Pokémon gekte.

Is iedereen een beetje uitgerust van de zomervakantie? Of heeft iedereen zich suf gelopen achter de Pokémons aan? Leuke bezigheid voor kinderen in de vakantie. Dat volwassenen hier ook aan meedoen, is voor mij een raadsel.

Hier in Groningen was tijdens de grote vakantie een Pokémon evenement georganiseerd. Een speciale route leidde je door de stad om Pokémons te vangen. Met duizenden tegelijk kwam men op het evenement af. Zie je het al voor je, met duizenden mensen één route lopen? Pokémon hier, pokememonnetje daar… Drie uur gezellig wandelen met elkaar. Hoeveel menselijke botsingen zullen er geweest zijn? Ja, dat kan toch best hé. Iedereen loopt en staart ondertussen op zijn mobieltje. “Oepss, sorry!” Zal die dag vast het meest uitgesproken woord zijn geweest. Het enige voordeel wat ik hier uit kan halen, is dat je buiten zowel in beweging bent, als dat je gezonde vitamine D opdoet.
Weet je wel hoe achterlijk het eruitziet als je als een zombie achter je telefoon aanloopt? Niets aantrekkelijks aan hoor, kan ik je vertellen.


Laatst was ik met mijn hondje aan de wandel, kom ik een man tegen die ook zijn hond aan het uitlaten was, turend op zijn beeldschermpje. Wel vaker maken wij even een praatje dus ik begon met; ‘hallo, mooie weer hé vandaag?’ Hij keek op en zei verstrooid; ‘ja best wel, alleen ik moet snel door hoor, ik moet de bus halen naar de stad.’ ‘Oh,’ zeg ik, ‘feestje?’ ‘Nee joh,’ was zijn antwoord, ‘ik ga daar Pokémons vangen.’ Mijn afknapper was dan ook groot te noemen. Zo veranderen dus volwassen kerels, weer in kleine kinderen. Ik kon er met mijn verstand niet bij en vroeg mij af of hij niets beters had te doen. Tja…

Dat kinderen Pokémons vangen daar kan ik best inkomen, alleen kleven daar ook heel wat gevaren aan. Ik snap niet dat de ouders daar niet beter over na denken. Ik raad ze aan dit wel te gaan doen. Want:
. Kinderen lopen achter hun beeldschermpje aan, kijken niet meer uit. Steken zo de weg over, of het fietspad. (al vaak gezien)
. Kinderen lopen zo je tuin binnen om een pokemon te vangen. Moet je je voorstellen, dat daar een waakhond achter het hek ligt, of binnen in huis en de buitendeur open staat. De gevolgen zijn dan niet te overzien. Hond word als vals beschuldigd, terwijl het kind een privé terrein betreed. Wie is er dan fout?

Er zitten ook wel wat voordelen aan deze Pokémon rage vind ik, want het is gratis. Wie wil dat nou niet? Kinderen komen in de buitenlucht en ze moeten vaak veel lopen of als ze slim zijn fietsen om de Pokémons te vangen, dus voldoende lichaamsbeweging.
Wel hoop ik dan voor de ouders, dat die een gunstige databundel voor zijn of haar kind hebben afgesloten, want het verbruikt veel data en ook je batterij gaat snel leeg.

Iedereen mag natuurlijk zelf beslissen wat ze doen. De volwassenen mogen zich weer even kind noemen. Of je daar als man of vrouw nu zo blij van moet worden, is nog maar de vraag. Het stelt je relatie danig op de proef. “Vergeet nu even die computerbeesten, ik ben er ook nog.” hoor ik al vaak partners tegen elkaar zeggen.


2016©Vlindertje73

Geen opmerkingen: