donderdag 18 februari 2016

AARDBEVINGSSCHADE IN BEIJUM (8)

Dit werd niet als aardbevingsschade aangemerkt
De scheur...

"Ik zat in de woonkamer en alles begon opeens te trillen. Ik dacht dat er een enorme grote vrachtwagen door de straat reed. Toen realiseerde ik me: dit is een aardbeving."

De aardbeving van 30 september 2014 heeft bij veel Beijumers indruk gemaakt. De Beijumse die bovenstaande woorden uitsprak woont op ongeveer vijfentwintig meter afstand van de familie die Jan Fré Boven en de Beijumblogger vorige week bezochten.

Waarom wordt voor het ene huis geen aardbevingsschade toegekend, en waarom voor een vlakbij gelegen (zelfde) woning wel?

Vlak na het 'vrachtwagengevoel' ontwaarde de Beijumse een grote scheur in de woonkamer."Er zat al een scheurtje, maar die is door de aardbeving een stuk groter geworden." Zie foto's uit het schaderapport links, rechts en beneden.
Als de primaire schade niet door een aardbeving is veroorzaakt heet dat B-schade. Op www.namplatform.nl staat:
De aangetroffen schade was aanwezig voor de beving én is door een aardbeving verergerd. De aangetroffen schade heeft primair een andere oorzaak dan aardbevingen en is bijvoorbeeld in de eerste plaats het gevolg van veroudering van het gebouw, verbouwingswerkzaamheden, bouwactiviteiten in de omgeving, wijzigingen in de grondwaterstand of verkeerstrillingen. (Hier staat ook wat A en C-schade is)

Hoe ging alles in z'n werk? "Vlak na de beving heb ik de schade gemeld. Twee weken later kwam er iemand langs die hele huis binnen en buiten kwam controleren, er werd uiteindelijk alleen binnen schade gecontroleerd, de scheur waar ik het net over had. Alles is ongeveer een jaar geleden gerepareerd."

Foto's uit het schade rapport laten we degelijk scheurtjes in de buitenmuur zien. Zie foto boven.

Jan Fré Boven bekijkt de gerepareerde schade
Schade opnemen blijft mensenwerk. Zou het kunnen zijn dat de ene controleur scheuren of scheurtjes wel als aardbevingsschade ziet, en een collega de zelfde scheuren(tjes) niet? Of is er een methodiek die de persoonlijke interpretatie van wat wel of wat geen (aardbevings)schade is overstijgt?

De door de aardbeving groter geworden oorspronkelijke scheur werd voor 1400 euro gerepareerd. "Twee mannen hebben een hele dag nodig gehad om de scheur te dichten en opnieuw te stukadoren. De 4000 euro schadevermeerdering gebruik ik voor de aanschaf van een dakkapel. "Twee mannen die een hele dag bezig waren om een paar scheuren in een muurtje te repareren, wat vind jij daarvan, Jan Fré? "Het bevreemd mij dat er zoveel timmerlui kwamen die werk hebben verricht aan 10m2 muur. Ze konden niet anders dan elkaar in de weg staan/lopen." 

Is het naar tevredenheid gerepareerd? De Beijumse:"Jawel, maar ik verwacht dat bij een volgende beving de scheur weer open komt te liggen. En misschien worden de niet toegekende scheurtjes in de buitenmuren dan ook groter. Ik heb de foto's, waarmee ik na een eventuele volgende beving een vergelijk kan maken met de huidige situatie."

Ook uw verhaal kwijt in deze serie? Beijumnieuws@ziggo.nl

3 opmerkingen:

Anoniem zei

aardbevingsscheuren door gaswinning zijn verticale, van boven naar beneden lijnen, doorgaans langer dan een meter.

Jan Fré Boven zei

Anoniem zegt uiteraard niks, maar een aardbevingsscheur loopt van boven naar beneden. Dat is ook wel te verklaren als je een huis bekijkt. muren staan vaak haaks op elkaar. En als daar krachten op los gelaten worden, is het heel waarschijnlijk dat op een hoek/in een hoek schuren ontstaan.

In mijn beleving is een aardbeving een golf die zich vanaf een bepaald punt ergens onder het aardoppervlak bolvormig verplaatst. Vergelijkbaar met geluid.

Stel dat er iets bij Garmerwolde onder de grond gebeurt, dat komt vervolgens vanuit zuidoostelijke richting op Beijum af en verdwijnt in noordwestelijke richting.

Anoniem zei

Maandag bel ik de eigenaar patrimonium om de scheur in de buitenmuur te constateren. Als huurder toch ook maar even je woning checken.