dinsdag 16 april 2013

UIT DE OUDE DOOS (157)



Het was ruim elf jaar geleden een der eerste artikelen die ondergetekende ooit schreef. Over Beijumer Dennis van der Heijden die z'n baan als advocaat opgaf om naar de plaats Tokokoe in Ghana te verhuizen om daar les in Engels, Wiskunde en gymnastiek te gaan geven. U ziet hem op de bovenste foto recht zitten, tijdens een in 2001 georganiseerde manifestatie in de Dom Helder Camaraschool. Op de site die u onder de linker foto kunt open klikken staat dit:


Van deze site.
Mijn naam is Dennis van der Heijden. Omdat ik op vrijdag geboren ben heet ik in Ghana ook Kofi. Kinderen weten heel vaak niet op welke datum ze geboren zijn, wel op welke dag van de week. Dat maakt namelijk uit voor je naam. Kofi Annan, de secretaris generaal van de VN is ook op vrijdag geboren.

Mensen in het dorp noemen mij ook wel Amenyo. 'Ame' in het Ewe betekent 'persoon, mens', 'nyo' betekent 'goed'. Goed mens, een mooie naam.

Daarnaast heb ik in Tokokoe ook nog een titel: Tsiami. Mijn vader is in januari 2003 een van de chiefs in het dorp geworden. Chiefs zijn de leiders van het dorp. Je hebt er verschillende, mijn vader is Development Chief geworden, met als officiële naam: Togbe Kofi Dunyo I. Ja, mijn vader is ook op vrijdag geboren. Een chief spreekt tot zijn mensen middels een linguïst, een vertaler, in het Ewe Tsiami. En die Tsiami, dat ben ik. Tsiami Kofi Amenyo I.

Veel kinderen noemen mij Mister Dennis. Mijn achternaam is voor hen moeilijk uit te spreken.

Voordat ik naar Ghana ging werkte ik als jurist voor mensen die asiel aanvragen in Nederland. Dat is iets wat ik altijd al wilde doen. Ik heb het twee jaar gedaan en ben toen naar Ghana gegaan. De asielprocedure wordt steeds soberder en volgens mij ook steeds minder juridisch correct. Daarnaast wilde ik graag kijken of een iemand iets zou kunnen doen om de wereld een beetje beter te maken. En zo vertrok ik naar Ghana.

Wat heb ik nog meer gedaan?
Ik ben op 3 oktober 1975 in Veendam  geboren.
Ben eerst een jaar naar de Heerdstee in Beijum geweest en toen de rest van de basisschool, toen nog lagere school, op de Dom Helder Camara, ook in Beijum. Daarna zes jaar het Willem Lodewijk Gymnasium en toen Nederlands recht aaan de Rijksunivesiteit Groningen.
In 1999 heb ik een half jaar in Zuid Afrika gestudeerd, in Pretoria. Ik heb er ook als reisleider gewerkt.
In 2000 heb ik Hare Majesteit gediend in Den Haag op de juridische afdeling van de landmacht.
Vanaf eind 2000 tot september 2002 heb ik bij de Stichting Rechtsbijstand Asiel in Groningen gewerkt, als jurist voor asielzoeker.

Lees ook hier

Ondergetekende heeft gisteren per e-mail contact opgenomen met de ex -Beijumer. Hoe vergaat het hem in Afrika? Wellicht binnenkort meer hierover.

Geen opmerkingen: