donderdag 27 december 2012

OP VOOR EEN EINDEJAARSBONUS

Het is weer zover, de deurbel gaat af en toe en dan staat daar een jongeman in de deuropening die me het beste voor het nieuwe jaar toewenst. Tegelijkertijd laat hij een kaartje zien van de krant die hij zegt te bezorgen. Ik weet niet hoe het de lezer vergaat, maar ik kan niet weigeren en de deur voor iemands neus dichtgooien. Zo ook deze jongeman, hij wilde niet herkenbaar in beeld, naar eigen zeggen bezorgt hij me van maandag tot en met zaterdag in alle vroegte een landelijk ochtendblad. Ik vertrouwde hem op z'n donkere ogen. Maar goed, de bezorger van Dagblad van het Noorden komt ook nog, van de Gezinsbode, van.......Ik herinner me van vorige jaren dat ook wel eens twee bezorgers van dezelfde krant langs kwamen. Wie moet je dan geloven?

Ik kan zo'n bezorger niet afpoeieren(is denk ik Grunnings voor afschepen) met een bedragje van 50 cent of een eurootje, zo'n bezorger die door weer en wind je krantje komt brengen is minstens een vijfje per jaar waard. Tja, daar begint het toch een beetje te wringen. Afgezien van de Gezinsbode betaal ik gewoon voor de krant. En nu dus ook nog voor de krantenlopers die het nieuws bezorgen. Dat gun ik die bezorgers natuurlijk, daar niet van, maare..., hier zit ook iemand het (wijk)nieuws vanachter z'n pc aan de lezers te bezorgen. Hij noemt zich Beijumnieuws-blogger. Tja, mijnheer Beijumnieuws, daar kies je zelf voor, je bent niet verplicht om het nieuws te bezorgen, dus wil je niet zo lopen zeuren? Helemaal waar. Het plezier, de geestdrift en de ontspanning die het bloggen met zich meebrengt is dagelijks een grote persoonlijke beloning. Internet-nieuws is gratis, daar kampen de meeste krantenconcerns mee, het is de keerzijde van de digitale revolutie. Uw blogger, en bijvoorbeeld ook de mensen van Lijn6, hebben geen bezorgers die betaald moeten worden, geen drukkerij en adverteerders zijn ook niet echt nodig. Dus nait soezen.

Maar toch, zal ik een paar duizend Beijumnieuws-nieuwjaarskaartjes gaan drukken en langs de deuren gaan? "Uw Beijumnieuwsbezorger wenst u een gelukkig nieuwjaar."  Kaartje aanbieden en verwachtingsvol kijken. Nee, dat past me niet.
Hoe kan ik m'n lezers dan toch een paar euro uit de zak kloppen voor een eindejaarsbonus? Zeggen dat van het vergaarde geld een betere camera zal worden gekocht zodat de lezer in het vervolg betere foto's en video's krijgt voorgeschoteld? Is een idee, rekeningnummer staat nog altijd bovenaan de blog. Wat ook kan, de lezer die een nieuwjaarskaartje van de Beijumnieuwsbezorger wil moet even mailen, dan breng ik die persoonlijk langs.

Het nadeel van internetnieuws-bezorgers is dat er geen beeld van heroïek omheen zit. Jaren achter elkaar is ons voorgehouden dat krantenbezorgers wél helden zijn, dit om het beroep van bezorger op te poetsen. Respect voor krantenbezorgers is m.i. op z'n plaats, al schiet de term helden een beetje door. Ze lopen met hun fietstassen vol kranten een beetje achter de feiten aan, alles wat echt nieuwswaardig is staat al op internet voordat de krant op de deurmat ploft.
Maar deze dagen zijn de bezorgers even spekkoper. De kassa rinkelt. En wat er in hun kranten staat, zal ze worst wezen.

Geen opmerkingen: