vrijdag 5 oktober 2012

WWW.BEIJUMNIEUWS.NL

Dat het medialandschap in Beijum er heel anders uitziet dan een jaar of vijf zes geleden het geval was, moge iedereen duidelijk zijn. De digitale opmars van het wijknieuws is niet te stoppen, sites als Beijumnieuws en www.lijn6.com hebben met hun dagelijke wijknieuws de papieren media ruim naar het tweede plan verwezen; wie wil er drie weken wachten op berichten en foto's van bijvoorbeeld Bruisend Beijum of de Bonte BeijumExpress? We leven vandaag, en vandaag willen we geïnformeerd worden over wat er in de wijk speelt. Ere wie ere toekomt, Jaap van Leeuwen van uitgeverij Leander begon ooit met het verspreiden van wijknieuws via z'n wijkportal www.beijum.nl Maar veel tijd en zin heeft de uitgever van o.a. de Regiokrant, het Beijumer Boek en de wijkgidsen daar niet meer in en voor. Allerhande wijksites waar hij ooit het domeinnaam van heeft gekocht doet hij nu in de uitverkoop. Die van Lewenborg bijvoorbeeld, van Noorderhogebrug, en... www.beijum.nl zelf. De man was drie jaar geleden ook zo gewiekst om de domeinnaam www.beijumnieuws.nl te kopen. Fatsoenlijk is anders, normaal gesproken overleg je zoiets even, maar kwaad bloed heeft het bij ondergetekende nooit gezet. Het was in de periode dat Jaap van Leeuwen ondergetekende polste om te gaan samenwerken, echter dat zag ondergetekende destijds om allerlei redenen niet zitten. Vandaag toog uw blogger met een fles Whiskey naar de uitgever, die kon dat gebaar niet weerstaan en hij gaf het domeinnaam www.beijumnieuws.nl aan degene die hem eigenlijk toehoort, aan de beheerder van Beijumnieuws.  Die kan nu in alle rust, vlak voor het vijf jarig jubileum, bekijken of de of het weblog Beijumnieuws over gaat in een site of niet.
(Ondergetekende overweegt ook een stevig bod op de website www.beijum.nl)
De mensen van Lijn6 waren er als de kippen bij om het overhandigen van de fles whiskey op de gevoelige plaat vast te leggen. Zo gaat dat met snel digitaal wijknieuws, als je zelf onderwerp van 'het nieuws' bent kan het gebeuren dat de andere wijkwebsite er als eerste mee aan de haal gaat. Kijk hier voor het bericht en een andere foto op Lijn6
Bovenstaande foto is ook van Philippine Koopman.

7 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

De Regiokrant Groningen van Leander Media kan structureel meer gaan samenwerken met Beijumnieuws en Lijn6.com. En omgekeerd. Wederzijdse bevruchting op wijkniveau.

Ik vermoed dat de BOB zeer veel belangstelling heeft voor www.beijum.nl. Deze domeinnaam kan Jaap van Leeuwen daarom voor zeer veel OCSW-subsidiegeld (!) verkopen...

Een paar duizend euro???

Anoniem zei

Gefeliciteerd!

Gek dat hij te koop stond, hij had hem gelijk moeten aanbieden.

Bianca zei

Het zou toch schande zijn als de BOB dat van gemeenschapsgeld zou kopen. Wat stelt het nou ook nog voor als je alle nieuws uit de wjk al op lijn6 ob beijumnieuws het gelezen je dan nog een krant moet hebben. Is toch zonde van dat geld wat ze vd gemeente krijgen.

hilda hofstra zei

leuk johan, je kunt misschien je blog ook gewoon zo noemen, of kan dat technisch niet

Anoniem zei

Waarom schaf je je geen betere camera aan, voor betere fotoos en filmpjes. Kwaliteit kan echt beter. Voor je 5jarige verjaardag wil ik wel n tientje daarvoor storten als meer mensen dat gaan doen. Dan wil ik als tegenprestatie wel betere foto en filmopnames!

Anoniem zei

Ik zou Beijumnieuws eerder www.beijum.nl gunnen. Ik weet niet hoe Huizenga erbij komt dat het duizenden euro's moet gaan kosten, maar gemeenschapsgeld besteden aan de site van een bewonersvereniging die niet aantrekt en saai is is in de huidige tijd helemaal onverantwoord.

Martin zei

Hoi Johan,
de BOB is zo slim geweest om de bezoekersaantallen van hun site te halen. Ze hadden ongeveer tussen de 10 en 25 bezoekers per dag.Ze kijken zelf Die moet jij toch ongeveer per kwartier hebben? Wat een schaamtevole vertoning zeg.
Nee, ze spelen het niet slim want als ze eerlijk zijn informeren ze Beijum