donderdag 18 oktober 2012

ROB RIDDERING ZET Z'N BESTE BEENTJE VOORT

Ik ken hem uit een ver verleden. Alhoewel, wat is ver, een jaar of 7, 8 geleden. Hij deed iets met acquisitie en kranten. Veel had ik niet met hem te maken, af en toe tegen komen en groeten, daar hield het wel mee op. Rob Riddering woonde destijds in de Bentismaheerd, en dat doet hij nog steeds. Maar sinds anderhalf jaar is z'n leven over de kop gegooid: "Ik zat april vorig jaar bij iemand in de auto onderweg naar iets, toen ik ineens helemaal onwel werd. Ik viel helemaal weg en dacht dat ik dood ging, ik werd niet angstig, in tegendeel, ik werd helemaal rustig en ik had een vredig gevoel. Misschien was het wel een bijna dood-ervaring." Wat een toestand ja, vertel verder. "Drieënhalf week later kwam ik weer bij, wat bleek, ik had een hersenbloeding gehad, ik was gedeeltelijk verlamd en kon niet lopen." Ik herinner me dat ik hem ruim een jaar geleden een keer voor Innersdijk had zien zitten. Ook toen heb ik een foto van hem gemaakt, hij vond het prima dat die online ging maar daar heb ik destijds vanaf gezien. Een paar dagen geleden kwam ik Rob Riddering weer tegen, hij reed met een scootmobiel het Winkelcentrum Beijum binnen. Hij kwam sterker en weerbaarder over in vergelijking met vorig jaar. "Kijk, ik kan ook weer lopen." Demonstratief stond hij even op vanuit z'n mobiel om het te laten zien. Je kijkt weer helderder uit de ogen Rob, fotootje? Dat was prima, een paar mensen waar hij mee ging winkelen wilden wel met hem op de gevoelige plaat. Zie foto. Is dat je vriendin? "Nee, dat is gewoon een vriendin." Het gesprek verliep prima, er viel me niks op. Maar: "Het gaat wel goed maar ik heb wel wat last van afasie." Afasie? Afasie is een taalstoornis. Geen twee mensen met afasie zijn precies gelijk - afasie is bij iedereen anders. De ernst en omvang van de afasie zijn onder andere afhankelijk van de plaats en de ernst van het hersenletsel, het vroegere taalvermogen en iemands persoonlijkheid. Sommige mensen met afasie kunnen wel goed taal begrijpen, maar hebben moeite met het vinden van de juiste woorden of met de zinsopbouw (motorische afasie; heeft te maken met een stoornis in de efferente zenuwbanen). Anderen spreken juist wél veel, maar wat zij zeggen is voor de gesprekspartner niet of moeilijk te begrijpen; deze mensen hebben vaak grote problemen met het begrijpen van taal; sensorische afasie heeft te maken met een stoornis in de afferente zenuwbanen. Wiki/Afasie.

Wil je nog wat zeggen Rob? "Ja, wil je even opschrijven dat ik me zeer goed gesteund voel door vrienden om me heen? Ook door m'n ex-vrouw, we hebben hele goede gesprekken samen, en dat sleept me er echt doorheen."

Geen opmerkingen: