donderdag 22 september 2011

COLLECTEREN VOOR DE NIERSTICHTING

Laat ik zeggen dat ik het moedig vind dat de meeste collectanten voor een goed doel wel op de foto willen. Per slot van rekening sta je wel levenslang met je hoofd op het www.
Deze jongedame wilde eergisteren ook wel, ze collecteerde voor de nierstichting. Het valt me op dat het meestal frisse en heldere types zijn die langs de Beijumer deuren gaan om te collecteren. Ze moeten vast en zeker een bepaalde quotum halen om 'goed' te worden bevonden, maar ja, gevoelig gevoelig, hoe hard moet je daar over oordelen? Ok, de directeur van de Nierstichting moet ook eten, maar verder, hoop ik, gaat het geld naar de bestemming waar het behoort. Kijk even op de site van de Nierstichting.
Tja, de nieren. De Chinesen kijken heel anders tegen nierproblematiek aan dan de arrogante westerse heelmeesters: De nier en de blaas horen volgens de chinese geneeswijzen bij angst. 'Ik doe het in mijn broek van angst' is een bekende Nederlandse uitdrukking. Iedereen kent ook wel het verschijnsel dat sommigen een paar keer naar de wc gaan vlak voor een optreden of iets anders wat spannend wordt gevonden. Angst put de nierenergie uit, waardoor klachten kunnen ontstaan zoals regelmatig blaasontsteking. Nierenergie heeft volgens de Chinese geneeswijzen ook een relatie met botten en gewrichten, rugklachten en dergelijke.

Nierproblemen zijn gerelateert aan angst en depressie, aldus onze Chinese medemensen. Lees hier.
Dus, we kunnen geld inzamelen voor genezing van deze zieke organen. Maar misschien kan er ook wat worden gedaan aan de problemen die aan nierproblemen ten grondslag liggen. Te weten, aan angst en depressies. Aldus de Chinesen. Of weten wij het hier in het westen toch beter hoe het in elkaar zit?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

http://www.trimbos.nl/nieuws/trimbos-nieuws/onderzoek-zelfmanagement-bij-chronische-angst-en-depressie?

Alie zei

Nou, hier aan de deur was het een al wat oudere man, die niet zo jong en fris meer oogde hoor. Dus dat met die quotum zal niet opgaan denk ik. Desondanks was ik blij dat ik nog wat contant geld in huis had (heb ik niet zo vaak meer tegenwoordig)..
Misschien komen ze ooit met zo'n mobiel pin of chipautomaatje langs??