maandag 7 maart 2011

MAANDAGOCHTEND (64)

Ik heb de nodige opspringsberichten op bomen en palen aangeplakt gezien in de wijk. Over poezen en katten uiteraard. Maar ook wel eens een waarop een verloren tamme kraai en een rat werden gezocht. En een keer had iemand een sleutel gevonden, hup een briefje aan een lantaarnpaal. Half Beijum werd vanochtend wakker doordat, ik meen in Lewenborg, zwaar werd geheid. Wat een dreunen waren dat. En wat een gereedschap moet dat zijn, zo'n heiwerktuig. Zo, het bruggetje is gemaakt: gereedschap. In de Grevingaheerd trof ik vanochtend deze oproep aan, zie foto. Een nieuw hoofdstuk wat betreft opsporingsberichten, iemand is met een gereedschapskist aan de haal gegaan en de rechtmatige eigenaar wil die graag terug. Dat iemand een fiets, tuinmeubilair of winkelkar meeneemt daar kijkt niemand meer van op. Maar een geredschapskist? Terwijl ik het laatste woord, gereedschapskist, intyp vraag ik me af of ik het wel goed schrijf. Is het gereedschap of gereedschap(s)kist? Opsporing(s)bericht? Gezondheid(s)centrum? Ondergetekende is, zoals vaker vermeldt, in de Veenkoloniën opgegroeid en zijn ouders waren de Nederlandse taal niet machtig, ze spraken alleen Gronings. Het kan zijn dat mijn destijds opgedane taalachterstand me nog parten speelt. Ik weet niet anders of dit is een opsporingsbericht waarop een gereedschapskist wordt teruggezocht. Niet ver van het Gezondheidscentrum vandaan.
De nieuwe week is weer begonnen. De zon straalt aan een blauwe lucht. Is er omstreeks half zeven vanavond nu sprake van zononderang of zonsondergang?

1 opmerking:

Anoniem zei

GoeieSmorgens