maandag 28 februari 2011

ZIJN REGELS ALTIJD REGELS?

Even was ik in de veronderstelling dat de stadsbus vanaf nu ook de zuidkant van Beijum zou bedienen. Want, waarom reed die bus daar? Nee, ok, hij stond stil, maar hier, ter hoogte van de Munsterheerd, is helemaal geen bushalte. Het zou toch een idee zijn om een bus te laten rijden op zowel de noordelijke al ook op de zuidelijke wijkring. Prima bereik in dat geval. Een tramhalte op deze plek lijkt me ook wel wat. Maar goed, dat is de mening van één persoon. Er zullen honderden voorstanders van de tram in Beijum te vinden zijn, even zo veel mensen zullen er op tegen zijn. Op het moment dat ondergetekende deze foto maakte moest een auto noodgedwongen over twee doorgetrokken strepen rijden om de bus te kunnen passeren. In feite bepaalde de automobilist op dat moment de inhoud van dit blogbericht mede. Die zou gaan over een verdwaalde stadsbus in Beijum en over de voors en tegens wat betreft de tram. Maar de foto laat ook zien dat regels er zijn om ze af en toe te overtreden. Wie fietst er nooit eens door rood licht als er een halve kilometer in de omtrek geen ander verkeer te bespeuren is? Wie rijdt nooit eens 80 of 90 km/uur op de stadsring? Of 130 km/uur op de A-28? Hoe gaat die Bijbelse spreuk ook nog maar? Wie vrij is van zonde werpe de eerste steen. Laten we het er maar op houden dat deze automobilist een pragmatische overtreding maakte. Verder is het me om het even, haal de tram naar Beijum, of laat de stadsbus de hele wijkring afrijden. Als er maar voor iedereen een goede en betaalbare verbinding naar de stad op en neer blijft.

1 opmerking:

Kees K. zei

Tja, dat die bus niet gewoon een tweezijdig ringrondje rijdt is me altijd al een raadsel geweest. Ik denk dattie bij het winkelcentrum west over de bussluis moet omdat die bussluis er is, dus dan is het goed.

Overigens voor de verkeerssituatie, als de auto was blijven staan wachten, had dat een file opleverd, aannemend dat de auto's daarachter ook waren blijven staan vanwege die strepen. Wellicht was dat dan een artikel 5 overtreding geworden, 'het in gevaar brengen'. Dus een mooie oplossing om het een 'pragmatische overtreding' te noemen. Maar ik denk niet dat de hermandad blij is met zo'n instelling.

Wel weet ik uit ervaring dat een tram veel lastiger te passeren is dan zo'n uitgeweken (waarschijnlijk kapotte) bus, want die tram kan niet opzij.