vrijdag 21 januari 2011

BEIJUMSKAP (17)

Slingers

Toen ik net in Beijum woonde, ging ik als redacteur van de Beijumkrant de hele wijk door. Zo leerde ik de wijk kennen. Ik kwam in buurthuizen en ontdekte het groene hart waar zelfs schapen liepen. Inmiddels woon ik zo’n 8 jaar in Beijum. En nog steeds kom ik op nieuwe plekken, of vallen me dingen op die me nog niet eerder opgevallen zijn. Zo ook in Kardinge. Deze slingers in het land zag ik vanaf de Kardingerberg. Ze liggen bij het golfbaantje. Ik heb geen idee waarom dit zo is aangelegd. Er zal vast over zijn nagedacht.

Foto + tekst: Atsje Straatsma
http://www.atsjestraatsma.nl/

3 opmerkingen:

hilda hofstra zei

Toevallig weet ik de functie ervan.
Het is een Helofytenfilter. Om dit water zuiver/schoon te houden is een Helofytenfilter aangelegd,
welke middels een verbinding tussen het Boterdiep en het Damsterdiep de functie van
waterzuivering heeft. Op een helofytenfilter groeien helofyten. Dit zijn moerasplanten,
zoals lisdodde, biezen en, in Kardinge, riet. Deze zorgen ervoor dat er zuurstof in de
bodem komt. Rondom de wortels leven talloze bacteriën, die de zuurstof nodig hebben.
Deze bacteriën zetten de afvalstoffen uit het water om in voedingsstoffen voor zichzelf en
voor de planten. Zo kan het water op een natuurlijke manier gezuiverd worden. Het filter
zal niet bevriezen doordat deze circa 10-15 graden is. Bacteriën kunnen hierdoor in de
winter het afvalwater ook zuiveren.

Alie zei

klopt helemaal. Bij de Apekooi in de toiletten hangen ook waarschuwingsbordjes dat je niet teveel toiletpapier moet gebruiken. Zij zijn dan weer aangesloten op het afvalwaterzuiveringssysteem waar ook waterland, zonland en mooiland op zijn aangesloten, maar het heeft allemaal met elkaar te maken en staat allemaal met elkaar in verbinding.

Anoniem zei

landmark, landschapskunst. Op tekentafel kunnen ingenieurs in intensieve Kardingezone ook best mooie dingen ontwerpen, die ook in uitvoeringspraktijk mooi lijken, inspelend op zicht vanaf hoogte Kardingebult. Die bult is ooit door ingenieurs als skiheuvel ontworpen; is in praktijk meer sleetjesheuvel zonder commerciele uitbater geworden, met zomers pracht begroeiing en uitzicht over stad & ommeland.
gerrit