woensdag 10 november 2010

MORGEN GAAN DE LICHTJES WEER BRANDEN


Morgens is de dag weer aangebroken dat 'mijn lichtje branden mag.' Sint Maarten, de koeien hebben staarten, de meisjes hebben rokjes aan, daar komt Sint Martinus aan. Beijumer kinderen zullen morgenmiddag omstreeks vijf uur 's middags weer uitwaaien over het dorp Beijum, op jacht naar zoveel mogelijk snoepgoed en andere dingetjes. Voor die 'andere dingetjes' moet je, en dat weet elk kind, bij Winkelcentrum Beijum zijn. Wat krijg je dit jaar bij Albert Heijn? Bij Hoogenberg of bij de Inter Toys? Hier valt het meest te halen, vraag het elk willekeurig kind in de wijk. Vanochtend ging ondergetekende even poolshoogte nemen op twee scholen, hoe zit het tegenwoordig met het maken van eigen lampionnetjes? Op de foto rechts ziet u groene 'lantaarns' aan het plafond hangen. Groep 1 van de Heerdstee. Op de foto links springen kinderen van Montessorischool De Dijk richting plafond. Hier hangen hun creaties, het lijkt wel alsof ze niet meer kunnen wachten en direct op Sint Maartenronde zouden willen gaan.
Hoe ging dat vroeger op school? In elk geval hadden we niet van die gelikte en gemakkelijke stokjes met van die batterijlampjes er aan die tegenwoordig in zijn. Nee, er werd een echte kaars in de lampion geplaatst, of een waxinelichtje. Het was de tijd dat een lampion nog in de fik kon vliegen. Ik herinner me ook Sint Maartenrondes met stormlantaarns. Met hele zakken snoep, appels, manderijntjes en stuivers thuiskomen. De volgende dag hondsberoerd van de overdosis zoetigheid. Werd er niet open gedaan? Keihard zingen: "Hier woont juffrouw Kikkerbil, die ons niks geven wil, Kikkerbil je weet het wel, kom later lekker in de hel." Nu, op latere leeftijd, vraag ik me af waarom het toch steeds een juffrouw was. Bestond mijnheer Kikkerbil niet?
In de gang van De Dijk las ik deze liedjes:
Mien lutje lanteern, ik zai die zo geern, doe daanst deur de stroat'n, dat kinst ja nait loat'n, mien lutje lanteern, ik zai die zo geern.
En, Sinte Maarten, het is zo koud, geef me een stokje of wat hout, geef me een appel of een beer, kom ik 't hele jaar niet weer.
Nog een dan: ik heb een lichtje in m'n hand, wat de hele avond brandt, kom ik hier kom ik daar, zo krijg ik wat bij elkaar, als mijn lichtje is uitgegaan, is het met de pret gedaan.
Update 11.20 uur: Lees ook onderstaande reactie, vanavond is er een lampionnenavond op de Dom Helder Camaraschool. Foto's van de avond zijn welkom op Beijumnieuws@online.nl

2 opmerkingen:

marieke laauwen zei

vanavond heeft de Don Helder Camara haar lampionnenshow
AMPIONNENSHOW - dinsdag 9 november 2010

Woensdagavond 10 november tussen 18.30 en 19.15 uur bent u van harte welkom in de school om alle lampionnen te bekijken. Er is een vast looproute. U begint bij de ingang van de nieuwbouw.

Kees K. zei

Is dit nou niet de omgekeerde wereld? Het is toch de bedoeling dat kinderen langs de deuren gaan en niet dat niet-kinderen langs een 'Ampionnenshow met vast looproute' gaan lopen? De jaren hiervoor telkens 30-40 kinderen aan de deur gehad, leuk. DIt jaar 2. Slecht weer? Dat zou wel een superdomme en zwakke reden zijn om geen snoep op te halen. Schoolshows die het lopen overbodig maken? Evenzo slecht voor de traditie.