woensdag 8 september 2010

EEN GEDENKSTEEN IN HET KARDINGERPARK

Tijdens een fietstocht en wandeling door het Kardingerpark viel mij afgelopen zondag deze steen op, zie foto. De kei waarop een sterfdatum en kruis staat geschreven ligt op ongeveer honderd meter afstand van het monument/kunstwerk. Gewoon tussen de bomen, op het gras en op de aarde. De schoonheid en eenvoud trof me. Aan de ene kant werd ik stil en voelde ik eerbied, aan de andere kant begon het denkkastje in m'n hoofd te tollen van de vragen: Wie wordt hier herdacht? Een huisdier? Een cavia, konijn, poes of hond? Of iets of iemand anders? Door wie is deze steen hier neergelegd en door hoeveel mensen? Is de steen hier wel neergelegd? Waarom alleen een sterfdatum en waarom geen geboortedatum? Het is wat dames en heren als je nieuwsgierig van aard bent en alles wilt weten. Ja, klopt, waar bemoei ik me mee. En, alles te willen weten maakt niet gelukkig. Maar het lukt me niet om de nieuwsgierigheid uit te bannen. Daar ligt de steen dan zomaar en voor iedereen zichtbaar op het wereldwijde web. Terwijl het misschien de bedoeling was om het in stilte en privé in het park te plaatsen.
Anderhalf jaar geleden trof ik een soortgelijke gedenksteen: http://beijumnieuws.blogspot.com/2009/01/een-monument-voor-knabbel.html

Geen opmerkingen: