donderdag 4 februari 2010

HIER KAN GEEN AMBULANCE OF BRANDWEERAUTO DOOR

Het verkeer op dit kruispunt, zie foto, staat bij tijd en wijle en paar minuten muurvast. Vrachtwagens met volle lading voor Albert Heijn rijden bij aankomst standaard een stukje de Albrondaheerd in, richting tandarts, om vervolgens met de kont naar achteren langzaam via de hoofdingang van Winkelcentrum Beijum naar het laadcentrum te rijden. De bus moet een paar minuten wachten op de busbaan, fietsers kunnen niet rechtdoor rijden en in dit geval heeft een schoolklas met juf ook noodgedwongen een paar minuten pauze.
Het is allemaal geen ramp, het regelt zich wel, maar toch is het regelmatig, en vooral ook op zaterdagmiddag, een krappe bedoening rond Winkelcentrum Beijum. Brandweerauto's en/of ambulances hebben in situaties als deze geen schijn van kans om in geval van nood naar de plek van bestemming te kunnen racen. Zo bekeken kan deze situatie, hoe onschuldig het er ook uit ziet, onveilige consequenties met zich meebrengen.

2 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Je hebt volledig gelijk, Johan. Dit is een zaak voor de afdeling Preventie van de Brandweer, de verkeerskundigen van de dienst RO/EZ, Stadsbeheer Noorddijk, de SDC Noorddijk en de Regiopolitie. In goede samenwerking en dialoog met het Winkelcentrum Beijum-West en de betrokken heerdbewoners.

Wellicht ligt hier een taak voor de werkgroep Groen & Grijs van de BOB c.q. de werkgroep Verkeer. Of de door mij bepleite Veiligheidsraad van Beijum.

"Voorkomen is beter dan genezen!"

een buurtbewoner zei

Langdurige situaties ontstaan ook doordat de vrachtwagens niet de ruimte krijgen om achteruit te rijden. De chauffeur heeft dan beperkt zicht en er zijn altijd wel mensen die nog snel achter de vrachtwagen langs lopen en niet even kunnen wachten. De chauffeur moet natuurlijk wel zeker weten dat er dan niemand meer achter de vrachtauto loopt.
Ook auto's die vanaf het plein komen rijden regelmatig gewoon door, waardoor de heleboel stagneert en vastloopt.
Het is niet de meest ideale sitautie, maar als wij daar allemaal rekening mee houden kunnen we de overlast beperken.