zaterdag 26 december 2009

NAAR DE CHINEES

Waarom met kerst het accent zo op eten moet liggen is me niet helemaal duidelijk. Met pasen hoor je eieren te eten, dat weet ik wel. Met pinksteren is er geen speciale eetgedrag of code, voor zover ik weet. Maar met kerst moet er gebunkerd worden, thuis of in het restaurant. En over een week is afvallen weer één van de goede voornemens voor duizenden Nederlanders. Raar volk zijn we toch.

Plein Oost leek omstreeks 18 uur wel uitgestorven toen ik Chinees ging halen. Geen scheurende bezorgbrommertjes in elk geval. In de Chinees was het ook rustig, ik had een lange rij wachtenden verwacht. Maar dat viel erg mee. Voor de balie stonden twee klanten te wachten om hun bestelling door te kunnen geven, zie foto. De achterste persoon is Wil Schackman, de bekendste schrijver van de wijk (De Proefkolonie!). Binnenkort weer een publicatie over hem en zijn ontwikkelingen op Beijumnieuws. Links zaten twee klanten te lezen terwijl hun maaltijd bereid werd, en op de voorgrond zocht iemand een tijdschrift uit. Plein Oost wemelt van de (bezorg)eettentjes. Maar gewoon ouderwets Chinees ophalen heeft ook nog altijd z'n charme. Omdat het kerst was kreeg iedere klant gratis een Chinese kalender en een partij extra kroepoek mee.

Geen opmerkingen: