zondag 25 oktober 2009

HOE ZAL HET MET DE VERNIELZUCHTIGEN ZIJN?

Het is zondagochtend en ik vraag me ineens af hoe het met onze lokale helden, oftewel de vernielers van de drankwinkel en de auto's in de wijk,- zie berichtgeving van afgelopen vrijdag, zal zijn.
Zullen ze zich schamen? Schuldig voelen? Bang om betrapt te worden? Of genieten ze nog na van hun heldendaden? Zijn er al weer nieuwe acties gepland? Liggen ze hun roes uit te slapen na weer een nacht doorhalen?
Ik begrijp uit betrouwbare bron dat een 13 jarig meisje i.v.m. de vernielingen is aangehouden. Zou ze doorslaan? Of heeft ze er toch niks mee te maken? Wat een vragen op de vroege zondagmorgen. Maar dat heb je als je nieuwsgierig bent naar de beweegredenen van mensen en motieven van bepaalde gedragingen. Deze foto schoot ik vrijdagmiddag bij de bussluis nabij Winkelcentrum Beijum. Ik vroeg me af of deze afdekactie, met een kinderkledingstuk een verkeersbord onleesbaar en onzichtbaar maken, met de vervelende heisa van doen heeft. Vernielen en molov cocktails gooien kan een daad van verzet zijn tegen een vermeende autoriteit. Fuck You! In het verlengde daarvan gooi je bushokjes kapot en sloop je verkeersborden. Of, en je weet van gekkigheid niet wat je moet doen, je trekt een verkeersbord een kledingstuk aan. Maar, beste lezer, het kan ook zijn dat het er helemaal niks mee te maken heeft en dat het een op zichzelf staand 'geintje' is.

2 opmerkingen:

karin.p. zei

Wat ik me nu afvraag hoe het zit met die ouders, ik spreek (vanzelfsprekend) Sarah er al op aan als ze een papiertje op de straat gooit.
Wie haalt het is vredesnaam in zijn hoofd een molentov cocktail te gooien waarbij je ook nog eens mensen in gevaar brengt boven de winkels :-( echt triest.
Het moeten jongelui geweest zijn terugkomend van ??? naar Beijum daar ze een heel spoor hebben achter gelaten.

Kees Huizenga zei

Ik herhaal een eerder pleidooi:

ga civiele heerdwachten, schoolwachten, winkelcentrumwachten, Boerderijumwachten, buurtcentrawachten, etc. oprichten! In goede samenwerking met de regiopolitie, wijkagenten en stadswachten. Met mobiele telefoons en andere apparatuur.

"Veldwachters" in de dolle dreven van Beijum! Burgerlijke Bromsnorren met een wijkantenne.
Burgerschapszin en (wijk)verantwoordelijkheidsgevoel.

Een vorm van publiek-private-samenwerking op heerd-, buurt- en wijkniveau. Wegkijken en gedogen kan niet meer!!! Toch?

Heel belangrijk is het vormen van alerte heerdcomités. Kunnen we hier niet eens over brainstormen?

STIEL, MJD Beijum, de Vensterwijk Beijum, de OB Beijum, de stichting Buurtcentra in Beijum, de SDC Noorddijk, de Boerderijum Beijum, Pand 49, de ondernemers van Beijum-West en Beijum-Oost, etc. kunnen meedoen.