zaterdag 17 oktober 2009

HET BILJARTCAFE BEIJUM

Vanaf vandaag ziet u hier links een fotootje van het Biljartcafé aan de Claremaheerd. Het kan zijn dat de foto nog wordt aangepast maar in elk geval zal het café een jaar lang pontificaal linksboven op Beijumnieuws blijven staan

Zoals reeds eerder opgemerkt, onafhankelijke berichtgeving zal hier blijvend worden gegarandeerd. Mocht ik in de verleiding komen om al te overdreven positief over de 1e Montessorischool of over het Biljartcafé te berichten dan is daar altijd nog de lezer(m/v) die me daar op aan mag spreken! Het Biljartcafé is het op een na oudste bedrijf op en bij Plein Oost. De naastgelegen videotheek is vanaf halverwege de jaren tachtig open en vanaf 1988 waren het café en de videotheek één bedrijf. Het café bestaat dit jaar 21 jaar. Destijds was er nog een dependance van de Sociale Dienst gehuisvest op de hoek met de wijkring, en in het pand van de voormalige slagerij Knot(al bijna een jaar leeg en binnenkort meer hierover) zat bakkerij Meindertsma. De bakkerij verkoopt al weer jaren op Plein West, evenals dierenspeciaalzaak Hoogenberg die ook vele jaren op Oost een winkel had. Vanaf 1993 zijn de videotheek en het café ieder hun eigen weg gegaan. Ik herinner me een van mijn eerste interviews in het Biljartcafé met Engel en zijn vrouw Alie Lamain in 2001. Het Biljart en Dartcafé heette het destijds. Engel is een paar jaar geleden overleden en Alie is nu alleen eigenaar van het café."Maar mijn rol speelt zich af op de achtergrond. Ik heb een zoon en een dochter en zoon Jeffrey is nu bedrijfsleider van het café." Behalve om wat te drinken of om gezelligheid te zoeken is er ook de mogelijkheid om er op dinsdagavond een (klaverjas)kaartje te leggen. Men moet dan wel eerst lid worden van de kaartclub.

Geen opmerkingen: