dinsdag 13 januari 2009

BEIJUM IS NIET ALLEEN MAAR LEUK

Een paar lezeres mailden me met de vraag of ik aandacht wilde besteden aan de propaganda-avond vorige week in de Kleihorn, waar de bewonersclub een nieuwjaarsborrel hield. Hier zou de wijk en de club alleen maar bewierookt zijn geworden, "een halleluja, feelgood en zelfbevredigingsavond," aldus iemand. Voor nieuwe lezers, kijk in het archief van maart, 21 en 22e vooral, daarin staat mijn verhaal. Ik ben er niet geweest en duik er niet meer in.
Intussen ben ik het eens met iedereen die de loftrompet blaast over onze mooie groene wijk. Maar er is ook een keerzijde, die je dagelijks kunt waarnemen. Gisteren maakte ik deze foto, ergens in de wijk is een drankfles kapot gegooid, er lag een leeg pakje sigaretten bij en een poepluier. Een vreemde combinatie. Misschien wel simbolisch dat de viezigheid bij een afvoerputje in de wijk ligt.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Johan,
Wat een pertinente onzin.
Hou nou eens op met: een vriendin vertelde, een buurvrouw zei, ik heb gehoord, een paar lezeres mailden...
Maar veel erger: gooi deze 'bronnen' de deur uit!
Wim Klein zijn toespraak ging vooral over het ongeluk van Tiemen, raadsleden zagen schaduwzijden, Glen was kritisch over intergreren, Sandy hield een vlammend betoog en denk jij nou dat Ruud van Erp zelfbevredigend op het toneel staat?
Dit stukje zegt niks over de BOB.

Anoniem zei

Een toespraak die vooral ging over een ongeluk? De locatiemanager van de Vensterwijk als potloodventer op het podium? Help, wat is er die avond allemaal gebeurd?

Anoniem zei

Wat heb je voor bedoeling met het schrijven van een dergelijk stuk?
Journalistiek is het in ieder geval niet. Anonieme bronnen hebben je kennelijk verteld over een een "halleluja, feelgood en zelfbevredigingsavond". Wat moet je daarmee als lezer? Dat is toch geen informatie? Wat wil je daarmee om ziets te melden?

Zelf zeg je 'Ik ben er niet geweest, ik duik er niet meer in'.
Maar waarom schrijf je er dan uberhaupt iets over. Bemoei je er dan ook niet mee.

En dan wel verwijzen naar een artikel van 21 maart, 22 maart.

Als lezer die verder niets van de achtergrond weet, en wil weten, komt dit over als een steek onder water naar de bewonersorganisatie.

Dit heeft helemaal niets met journalistiek te maken.

Anoniem zei

Wat een belachelijke reacties hierboven. Laat de man toch schrijven zeg. Moet alles journalistiek zijn? Dat er gewacht wordt op een Aldi of een overleden konijn is toch ook niet journalistiek? Wat een moreel gewauwel. Ik vond het schrijven van de data 21 en 22 maart juist wél handig, zodoende kon ik me mooi verdiepen in de materie. Ik raad Johan aan om zich niet te laten leiden door bovenstaande bronnen.