maandag 1 december 2008

WOONWAGENKAMPJE FROUKEMAHEERD




Het begrip woonwagenkamp roept niet bij iedereen de prettigste associates op. Een gesloten systeem, een vijandige houding naar de buitenwereld toe, weedplantages, criminaliteit, u kent de heersende vooroordelen wel. Het woonwagenkampje aan de Froukemaheerd kan ik zo oplopen en ik word steevast hartelijk begroet. Vooroordelen doorbreek je nu eenmaal door een onbevangen opstelling. Jaren geleden was ik er voor een interview, hartelijk welkom, open opstelling, kopje koffie en een koekje. Gezellig gewoon. Ik was er onlangs weer en kwam met bewoner Tel in gesprek. Die was een slaapkamertje aan het bijbouwen voor een "gehandicapt jonkie" , zoals hij het ventje liefkozend omschreef. Vindt u het goed dat ik een filmpje maak? "Geen enkel probleem mijnheer, ga uw gang maar." Kijkt u mee naar een andere, maar toch ook aanvullende manier, van wonen in Beijum. En naar hoe een woonwagen wordt aangepast aan een gehandicapte medemens. Liefde is overal, zou je kunnen zeggen. (vergeef me de "amateuristische" filmbeelden, ik ben in de leer om dit onder de knie te krijgen, net als de journalistiek waar ik een opleiding voor aan het volgen ben)

Geen opmerkingen: