zaterdag 30 augustus 2008

"HEUFDOUKIE" WOONT NIET MEER IN BEIJUM

Ze heeft een paar jaar aan de Froukemaheerd gewoond, samen met haar man en kinderen. Ze viel me op omdat ze zich als Groningse heeft bekeert tot de Islam. Vanaf 2001 ging de in Hoogezand-Sappemeer geboren Marlien een hoofddoekje dragen en Allah was vanaf dat jaar haar God.Ik sprak wel eens met haar en steevast ontblootte ze vriendelijk haar gebit en kwam er een vette glimlach om haar mond. Niet dat ze altijd lachte, laat ik maar diplomatiek zeggen dat de relatie tussen haar directe buurtgenoten en haar gezin op gespannen voet stond. Dat lag niet zozeer aan Marlien maar meer aan de structuur van het gezin. Laat ik hier maar politiek correct zeggen dat ik het jammer vind dat de negatieve vooroordelen over Moslimgezinnen hier af en toe bevestigd werden. Want waarom moeten mannen de baas zijn? Er waren ook buurtgenoten die met een accepterende ondertoon spraken van heufdoukie. (Gronings voor hoofddoekje) Het kwam over als 'het is dan wel een heufdoukie maar wel onze heufdoukie.' Op het Froukemafeest- waar ze evenals tijdens de voorbeiding van het feest erg actief was-van een paar weken geleden had ik met haar afgesproken dat ik haar vertrekkend gezin zou portretteren, compleet met foto en al. De dag er op kwam ze er op terug:" mijn man wil het niet hebben. Maar gebruik die foto van mij alleen maar." Ik heb haar wel eens gevraagd wat haar bewoog om Moslima te worden. De overstap van de Groninger cultuur - du eev'n normoal hé- naar een Moslimcultuur, daar kan ik met mijn verstand niet bij, zie dat maar als mijn beperking. Maar wat voor keuze had ik anders dan het te respecteren als Marlien het had over "liefde voor mijn man en voor Allah?"
De afgelopen week is het gezin verhuist naar Zoetermeer

Geen opmerkingen: