donderdag 26 juni 2008

'HALLO, HOE GAAT HET'?

Een van mijn vooroordelen tegen gesluierde vrouwen was vroeger altijd dat je er geen contact mee kon krijgen. Ze zeggen ja geen boeh of bah, dacht ik. Onbekend maakt onbemind en doet wantrouwen aanwakkeren.

Maar sinds ik kennis heb gemaakt met de vrouwen van Vrouwengroep Orchidee en van Kleurrijk Koken is dat vooroordeel helemaal verdwenen. Beijum is een dorp
en in een dorp groet je elkaar. Regelmatig kom ik nu meerdere multiculturele vrouwen tegen en een praatje of groet hoort er helemaal bij. Zoals onlangs met Saida Belahrache voor de Lidl. Hoe het ging? Ja, wel goed, ze was net op vakantie naar Egypte geweest en ze geniet nog steeds van Orchidee. En de vriendelijkheid straalde uit haar ogen. Dat hoofddoekje vind ik nu wel vertrouwd, die droeg mijn moeder in de zestiger en zeventiger jaren in de Kanaalstreek ook. Als het regende droeg ze een doorzichtig regenhoofddoekje.

Geen opmerkingen: