dinsdag 22 april 2008

OP HET RANDJE (2)


Beijumnieuws bestaat deze weken precies een half jaar. Mijn schrijfplezier is weer helemaal terug en de wisselwerking met lezers en belanghebbenden in de wijk verloopt over het algemeen prettig. Voordeel is dat ik na jarenlang schrijven een vrij groot netwerk heb opgebouwd. 

Praktisch overal ben ik welkom en waarderende woorden klinken me als muziek in de oren. Niet dat ik mijn oren daar naar laat hangen, nee een onafhankelijke opstelling is me veel te lief. Dat er een club is in de wijk die niet zo gecharmeerd is van Beijumnieuws, de club die ik jaren gediend heb, is een onderwerp die hier genoeg is uitgemolken. De bezoekers van deze site liggen tig keer hoger dan het ledental van deze club; waar zou ik me nog druk om maken en mijn energie aan nutteloze conflicten besteden? Niet natuurlijk, tenzij het schandaal zich in de toekomst uit gaat breiden, iets waar je m.i. op kunt wachten.

Nu is het zo dat er een paar mensen zijn die Beijumnieuws willen voordragen voor een goed-idee-Beijum. Na wat aarzeling heb ik daar zelf ook een mail over gestuurd, een mail aan de mensen die over een goed-idee-Beijum gaan. Zeg maar, de dames en heren die een dergelijke prijs al dan niet toekennen.

Zondagmiddag zijn een paar goed-idee-cheques uitgedeeld en gisteren werd er over geworkshopt. “Als je van plan bent om een site/weblog op te tuigen met gemeenschapsgeld, dan horen daar natuurlijk wel een paar elementaire spelregels bij”, kreeg ik als antwoord op mijn mail. Daar zit wat in natuurlijk.

 Stel, ik zou subsidie krijgen, dan is het natuurlijk niet de bedoeling om bijvoorbeeld een column als deze te schrijven. Graag alleen wijkopbouwende stukken zonder kritische noten. Iemand die bij het Dagblad werkt mag natuurlijk ook niet zomaar alles opschrijven, er zijn spelregels en de oplages spelen ook een rol; begrijpelijk. Alleen is het Dagblad wél vrij om over wijkopbouwende én wijkafbrekende (weedplantages, overlast, Plein-Oost-teleurstellingen etc.) zaken te schrijven.

Stel ik zou een cheque van 1000 euro krijgen. Zou ik dan kritiek mogen hebben op de Sociale Wijkvernieuwing? Op Stichting Stiel of de dienst ROEZ? De bewonersclub? Aan de vereiste tien mensen die het goed-idee-Beijumnieuws willen inbrengen heb ik een dringende oproep: Willen jullie alsjeblieft deze site niet meer voordragen voor een cheque? Ik waarborg namelijk graag mijn onafhankelijke positie, een positie waar trouwens kritiek op mag en moét zijn! Kijk ook maar eens goed naar de vele voorwaarden achterop de cheques. Een verplichte workshop in goed-idee- verband hoef ik niet. Goede ideeën hebben namelijk vrijheid en ruimte nodig.

Graag mij niet meer voordragen! Dat lijkt me een veel beter-idee!

Geen opmerkingen: