maandag 26 juni 2017

COLUMN UIT LEWENBORG (58)



Heb je er weleens aan gedacht om een stukje groen te adopteren?
Vorige week kwam ik een man tegen die met een heggenschaar de uit stekende takken van bomen en struiken te lijf ging langs een wandelpad. Ik was stomverbaasd, want het was wel een stuk van ongeveer 200 meter. ‘Wat een werk,’ zei ik dan ook tegen hem. ‘Ja, dat is waar,’ antwoordde hij, ‘dit stuk heb ik járen geleden ‘geadopteerd’ van de gemeente en ik houd het bij voor hun.’
 Mijn achting voor de man steeg en het riep vele vragen bij mij op. Als columniste heb je een dubbel paar oren nodig af en toe. Ik vroeg de man hoe of dat ‘adopteren’ dan in zijn werk gaat. Duidelijke en bondige antwoorden kreeg ik. Deze bewuste man had dus dat stuk van 200 meter geadopteerd en heeft beloofd door middel van het tekenen van een overeenkomst, dat hij het zou knippen, schoffelen, bezemen en zwerfvuil vrij zou houden. ‘Ik doe het met veel plezier en het geeft mij een nuttig gevoel,’ vertelde hij nog. Dat zwerfafval blijft maar een groot probleem voor de natuur. Als elk mens nu eens elke dag 2 á 3 stukjes zwerfvuil mee zou nemen naar huis en het daar in de kliko gooien, scheelt het werkelijk al een héle berg. Neem dat maar van mij aan en lees deze column hierover nog maar eens een keer: “Zwerfafval
Bovenstaande bracht mij aan het denken en thuis gekomen heb ik via Google wat feiten opgezocht. Helaas kon ik niet zo heel veel vinden over het ‘adopteren van groen’ en zo belde ik de gemeente Groningen op om bij hun te vragen of dit nog steeds mogelijk was. 

De gemeente juicht dit initiatief nog steeds toe en ondersteunen het. Na ook contact te hebben gehad met de Beijumblogger, die er iets meer vanaf wist dan ik, is deze column geboren. Dit keer eigenlijk met een soort van oproep, aanbieding, dag invulling of hoe je het beestje maar wil noemen. Ik weet uit ervaring dat er veel mensen thuis zitten en wel graag iets willen doen voor de maatschappij, maar niet zo goed weten wat. Inmiddels heb ik er vele mensen over aangesproken hier in de wijk Lewenborg en er waren 2 van de 10 die er wel eens iets over hadden gehoord. Jammer toch eigenlijk?
 In de wijk Beijum is het heel anders, daar hebben bewoners in de Onnemaheerd een stuk groen met beplanting geadopteerd van de gemeente en houden dit gezamenlijk schoon. In de Jensemaheerd is er van groen participatie sprake, hier houden ze namelijk al 6 á 7 jaar de tuintjes schoon van onkruid en zwerfafval. De scoutinggroep ‘de Voerman’ gaat een jaar lang een stuk van de Groene Long in Beijum schoonhouden, doordat zij dit project zijn aangegaan mogen ze gratis genieten van een toneelstuk “Nico met zijn Kliko”. Als ik nog ergens stukken ben vergeten, mijn excuus daar dan alvast voor. Wij als Lewenborgers kunnen toch niet achter blijven? Dit geldt overigens net zo goed voor de andere wijken in Groningen.
Járen geleden is dit ‘adopteer een stukje groen’ al ingevoerd, het is alleen een beetje in de slob geraakt en dat is erg jammer vind ik. Dat vond de meneer van de gemeente, die over dit project gaat ook en hij geeft hierbij zijn e-mailadres voor het geval er liefhebbers zijn voor dit prachtige project: laurens.stiekema@groningen.nl
Wat is er nou mooier dan met elkaar de wijk waarin je woont een beetje leefbaar, toonbaar, groen en vooral schoon te houden? Als je hieraan mee wilt doen, krijg je van de gemeente zelfs het gereedschap die je hiervoor nodig hebt.
Geen zin? Zin kun je maken!
2017©Vlindertje73
Wil je meer van mij lezen dan alleen deze column? Klik hier!

1 opmerking:

Kees Huizenga zei

Het adopteren van een groen gebied door particulieren komt de gemeente heel goed uit. Dan kan worden bezuinigd op stadsbeheer.

Stadsbeheer, het woord zegt het al, is een gemeentelijke taak. Het privatiseren van stadsbeheer miskent de verantwoordelijkheid van de gemeente Groningen als eigenaar van de openbare ruimte.

Bovendien bestaat het gevaar dat lokale particuliere beheerders zich gaan gedragen als zgn. dictatoriale "eigenaars". Ik verwijs naar de Groene Long van Beijum en het project Buitenfitness Beijum (dit project is geblokkeerd door de werkgroep Groene Long van de BOB). Dieptriest!