zondag 23 april 2017

SANDRA, EEN KRACHTIGE BEIJUMSE MET AL 25 JAAR MS




"Hoezo ben ik kwetsbaar? Daar heb ik geen last van, ik voel me enorm krachtig."

Een dag of tien geleden kwam de blogger haar tegen toen ze in haar scootmobiel gezeten de Kringloopwinkel aan de Claremaheerd verliet. "Ik heb sinds 25 jaar MS en dat beperkt me behoorlijk. Ik was altijd erg actief maar dat gaat nu niet meer zo."

Sandra heet ze. "Voordat ik deze spierziekte kreeg was ik zangeres, ik zong in de Groninger band Te flying arrows."

Ondergetekende maakte een paar foto's van haar. Samen met haar hond op de scootmobiel. Die wilde maar niet naar de fotograaf kijken, op de linker afbeelding zien we Sandra het hondje commanderen om in de lens te kijken.

Na het maken van de foto's wilde Sandra ze even zien. Vrouwen en foto's. Je hebt er  soms zeikerds bij. Zo niet Sandra: "Ik loop even mee naar binnen zodat ik de foto's even kan zien." In het zonlicht is het slecht kijken op de smartphone, dus dat was een goed plan. Ze stapte uit haar scootmobiel en waggelde aan de hand van de Beijumblogger naar binnen, de Kringloopwinkel in. Kleine afstanden lopen ging zo te zien voor haar nog wel, maar het hield en het houdt niet over.
Ze bekeek de afbeeldingen en keurde die goed. Een foto met blogbericht maken werd door haar goed bevonden.

Het zekere voor het onzekere nemende belde ondergetekende afgelopen vrijdag bij haar aan. Onder het genot van een aangeboden kop koffie vroeg hij: is het echt goed dat ik de foto's publiceer? Ik ben altijd wat voorzichtig met mensen in een kwetsbare positie, bijvoorbeeld als ze in een scootmobiel zitten.
Twee paar heldere ogen keken de blogger bestraffend aan. "Hou eens even op jij, ik ben helemaal niet kwetsbaar."

Waarschijnlijk is er niks ergers voor iemand met een lichamelijke beperking om zielig te worden bevonden en om overdreven en scrupuleus serieus bejegend te worden.

Sandra gaf aan binnenkort met werkzaamheden in de Kringloopwinkel te gaan beginnen.
Op z'n Gronings gezegd: nait verkeerd. Niet zeiken en soezen, mor broezen.

En dat geldt ook voor als je in een scootmobiel zit omdat je MS hebt.

 MS blijkt geen spierziekte maar en hersenziekte te zijn. Lezen we hier, en lees verder:
Multiple sclerose (MS) is een chronische aandoening van het centrale zenuwstelsel. Anders dan vaak gedacht wordt, is multiple sclerose dus geen spierziekte. Bij MS gaat het isolerende laagje rondom de zenuwbanen (de myelineschede) langzaam stuk. Daardoor kunnen de zenuwprikkels niet meer goed geleid worden door de zenuwbanen. De gevolgen van MS zijn zeer ernstig. Zo resulteert het in verlammingsverschijnselen. De oorzaak van MS is nog onduidelijk, maar een auto-immuunziekte lijkt het meest waarschijnlijk.

Geen opmerkingen: