maandag 24 april 2017

COLUMN UIT LEWENBORG (49)



De asiel zoekende goudvis.

Goudvissen zijn in mijn ogen allemaal oranje. Vroeger had ik ook een goudvis, in een mooie grote glazen kom. Schoonmaken werd door mijn moeder gedaan, aangezien ze vond dat ik daar nog te klein voor was. Ik was best wel trots op het visje en vond het eigenlijk ook wel een beetje zielig dat zo’n beestje alleen maar rondjes kon zwemmen. Wat ik niet wist was veel erger dan dat… 

En dat verhaal kwam nadat mijn moeder niet meer wist hoe ze in hemelsnaam een goudvis in leven moest houden en ik op een dag geen goudvis meer in de kom zag zwemmen, maar dat er bloemen in stonden.

Jaren later, ik was al lang volwassen, biechtte mijn moeder op dat ze een moordenares was. ‘Hoezo?’ vroeg ik. ‘Nou,’ antwoordde ze, ‘weet je nog dat je vroeger een goudvis had?’ Ik knikte instemmend en keek haar vragend aan. ‘Eerlijk gezegd had je bijna elke twee week een nieuwe goudvis, alleen was het je nooit opgevallen blijkbaar,’ verteld ze verder. Mijn mond viel open van verbazing. Het was mij inderdaad nooit opgevallen. ‘Zocht je ze dan tot op de millimeter na uit of zo en waarom gingen ze dan zo snel dood?’ vroeg ik haar. ‘Tja, ik had geen idee toen. Nu wel, want de goudvis van je tante is heel oud geworden. Waarschijnlijk ben ik er te voorzichtig mee om gegaan. Water temperaturen, kom goed schoon maken, je kent dat wel. Je tante niet hoor, die gooide de goudvis in een bakkie met water. Goot de kom leeg, maakte hem schoon en liet er water inlopen, naar gelang of de kraan nou op koud of warm water stond. Goudvis erin en klaar. Jopie werd toch 25 jaar, een heel jubileum. Ik kon ze nog geen twee week in leven houden,’ eindigde mijn moeder haar biecht.
Nu hoorde ik op het nieuws dat er in Veenendaal goudvissen zwemmen in de grachten en ergens vind ik dat erg grappig, kan ik je vertellen. Alleen vraag ik mij wel af, hoe die beestjes daar in leven blijven? Tot mijn stomme verbazing hoor ik dat de ‘goudvissen’ er door de eigenaar uit gehaald moeten worden. Een hele operatie voor iets wat vermakelijk is voor het winkelend publiek in Veenendaal. Niet te geloven toch. Wat een bombarie om een paar goudvissen. Dan blijken ze ook nog eens exotisch te zijn en is men bang dat de guppy’s door de roosters verdwijnen in de bekken van de naastgelegen karpers. Ik wens de eigenaar veel succes met het vangen van de 80 goudvissen en kijk uit dat je die ‘inheemse’ wel laten zwemmen. Het verschil is minimaal, ze zijn ietwat roder en wat langer en smaller.

Het is net als zwart en blank, lijkt het wel. Stel je voor dat je een zwemmende mulat krijgt. De goudvissen zijn dus asiel zoekende en verblijven illegaal in die singel. De inheemse goudwindes mogen wel blijven. Dit neigt naar mijn idee naar je reinste (vis)discriminatie.
Mogen we in Nederland nou helemaal nergens geen lol meer van beleven in het openbaar? Man, doe toch niet zo moeilijk en geniet van de kleine dingetjes. Van een goudvisje bijvoorbeeld.

Ach misschien mogen ze wel asiel zoeken in de Groninger grachten, daar zijn we hier toch zo goed in?

2017©Vlindertje73
Wil je meer van mij lezen dan alleen deze column? Klik hier!

Geen opmerkingen: