woensdag 5 oktober 2016

HET BLIJFT LEUK OM MET DE BUS TE REIZEN


 Een auto hebben is gemakkelijk, wat een comfort, je rijdt zo van A naar B. Maar het blijft onverminderd leuk en gezellig om met de bus te reizen. Het zal er mee te maken hebben dat ondergetekende in de jaren zeventig van de vorige eeuw frequent met een GADO-bus vanuit de Kanaalstreek naar de grote stad Groningen ging.

Het duurde ongeveer een uur, via de Kielsterachterweg, maar je kon destijds ook via Veendam naar de Stad, dat kostte ongeveer vijf kwartier qua tijd. Maar dat terzijde.

Even afdwalen, de blogger was altijd in de veronderstelling dat de uitdrukking dat klopt als een bus, met een rijdende bus te maken had. Maar het schijnt met een goed afsluitbare bewaardoos te maken te hebben, lezen we hier.

Het voordeel van met de bus naar de Grote Markt (lijn 4) gaan is dat je zonder parkeerproblemen in het hart van Groningen terecht komt. Met de fiets lukt dat natuurlijk net zo goed, duurt ongeveer een kwartier,maar als het regent is een bus comfortabel. En wat handig en goedkoop is, als je vanuit Beijum voor een korte snelle boodschap in de binnenstad moet zijn, kun je op hetzelfde kaartje waarmee je er heen gaat ook weer retour (binnen het uur, als ik me niet vergis).


Wat leuk is, althans in de beleving van de blogger, is dat buschauffeurs elkaar groeten als ze elkaar passeren. Zie bovenste afbeelding, lijn 4 naar Beijum passeert lijn4 naar Roden op de Amkemaheerd. Foto rechtsboven is vlakbij gemaakt, ter hoogte van de afslagen naar de Hiddemaheerd en de Jaltadaheerd. Vrachtwagenchauffeurs flitsen vaak een seconde groot licht als ze elkaar passeren, buschauffeurs steken beschaafd een hand op.

Foto linksboven. Wat apart dat de omgeving rond Plein Oost, met maar een winkel, nog steeds als Winkelcentrum Oost wordt aangegeven. Ook raar, er staat Scheltemaheerd, Jensemaheerd en op het einde staat er Groningen achter eindstation Wibenaheerd.

Foto links beneden, meestal komt ondergetekende de wijk binnen waar de auto voorbij komt, ingang Beijum Zuid vanaf Ring Oost, de bus vanaf Kardinge naar Beijum heeft hier voorrang.

Foto rechtsonder, achterin de bus zitten is ook prettig, dan kun je alles wat voor je zit overzien.

Foto beneden, vanuit de auto zag ondergetekende onlangs twee bussen elkaar passeren. Wat zit er tussen? Veertig centimeter? Tussen de spiegels zal hooguit 15 centimeter hebben gezeten.

Een tram is er nooit van gekomen in Beijum. Zie ook deze video uit 2009 waarin Beijumers omtrent de tram-kwestie werden ondervraagd. Maar een goede busverbinding is ook helemaal niet verkeerd.

Ondergetekende schreef dit bericht gisteravond. Bijna gelijk aan de tijd dat columnist Han Borg, 18 uur, zijn column voor vandaag schreef. Frappant, het gaat over hetzelfde onderwerp....Puur toeval. Lees Beijumborg vanavond.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Neuh, geef mij de auto maar. Geen stinkende mensen, altijd een zitplaats, voor de deur stoppen, geen lawaai (muziek, schreeuwende mensen) en het is hygiënischer.

Anoniem zei

De bus is socialer en gezelliger, milieuvriendelijker (vergeleken met 50 zitplaatsen = 50 auto's), rijdt op tijd, heeft altijd voorrang in het verkeer, is relatief veel voordeliger, je hebt geen onderhoudskosten en betaalt ook geen wegenbelasting of autoverzekeringspremie. Auto's zijn - het woord zegt het al - dus eigenlijk vooral voor autisten en egoïsten die niet weten hoe z'n hun geld zinniger kunnen besteden.

Anoniem zei

Net als de dino's hebben wij mensen een houdbaarheidsdatum. Lekker gebruiken, de aarde zelf overleeft ons wel want die heeft veel ergere dingen meegemaakt dan de mens. Ik ben niet zo arrogant om te moeten denken dat de mens het eeuwig bestaansrecht heeft en de beste in zijn soort is. Dus dat milieu en groen en biologisch verantwoord is een beetje uit zijn context gegroeid. Dit is alleen een melkkoe om geld uit de portemonnee te trekken van goedgelovige mensen die hier mee hun geweten willen afkopen. Daarnaast presenteert men alleen dit zogenaamde groen bezig zijn gebeuren omdat de olie op termijn op gaat en men maakt handig misbruik om uit het groene gebeuren een flink slaatje te slaan.

Ik weet trouwens niet waar je dat sociaal vandaan haalt met een bus? Zelfs een buschauffeur zegt nauwelijks tot niet een goedemorgen.

Voorrang in het verkeer: wat voor zin heeft dat van Beijum naar bijvoorbeeld het hoofdstation? Op de fiets ben je zelfs sneller.

Nee, wat betreft de nadelen van de bus of trein betaal ik graag wat meer voor een auto :)

Anoniem zei

De auto is voor autocratische autochtonen die automatisch het automutilerend autofocus op hun autisme autoriseren om daarmee hun autoriteit als autonome automaan te automatiseren. Wist je lekker niet hè ?