woensdag 10 februari 2016

BEIJUMBORG (11)


Stinkerij

Omdat de Beijumblogger mijn vorige column al zo vies vond, wil ik hem graag nog een keer met iets smerigs verrassen: de putlucht. Bovendien is het een onderwerp dat de afgelopen weken ook de Facebook-pagina van de Sociale Long leek te beheersen: de stank die kennelijk in veel huizen in Beijum lijkt te hangen. De ouderwetse putlucht, wel te verstaan. Niet de geur van koolraap, stamppot boerenkool of die van een nou eenmaal noodzakelijke grote boodschap, nee: echt een rioollucht die urenlang blijft hangen.

Mij viel het sinds het begin van de winter op: sommige plekken in huis worden soms door gore stank verpest. Bij ons is het soms de woonkamer, soms de gang, maar ook wel eens de slaap/studeerkamer op de tweede verdieping. Ik verdenk het hoofdriool van ons huis er van dat het deze stank op regenachtige dagen moedwillig verspreidt: mijn niet eens zo overgevoelige neus bespeurt juist op dat soort dagen die lucht, die trouwens ook lijkt te wennen. Als ik het huis verlaat om naar mijn werk te gaan ruik ik niets, maar kom ik terug, dan is 'ie er weer: die geur van de mestvaalt.

Bijna heb ik onze vaste rioolontstopper laten komen: het bedrijf kent ons inmiddels wel goed genoeg om te weten dat er, wanneer we bellen, serieus iets aan de hand is. Zo bleek er ooit een serieuze 'banaanknik' in onze afvoer te zitten, onder de - door de eerste bewoner van ons huis geplante - kersenboom. Hierdoor vulde het af te voeren water eigenlijk permanent de buis. Weg boom, riool opgegraven en recht (of beter: licht afhellend) herlegd, vele guldens armer maar ook: weg probleem.

Of die keer dat er een anderhalf meter lang wortelstelsel in de afvoer gegroeid was: bij min 5 stond Peter K. lustig in onze voortuin te graven en het probleem op te lossen. Ook kroop hij al enkele keren onder onze kamervloer, en constateerde eerst maar eens dat de afvoer met een knik over een fundamentmuurtje was aangelegd....ook niet handig. Hogedrukspuiten bevatten geen geheimen meer voor ons, borrelende wc's en gootstenen herkennen we onmiddellijk, het nummer van Peter staat - heel handig - onder mijn vaste contacten in de gsm.

Maar wie verklaart toch die putlucht in huis, terwijl al het afvalwater gewoon lijkt weg te lopen? Is het een verzakkingsprobleem dat ook elders in de wijk een rol speelt? Gaan we met ons allen in Beijum daar de komende jaren steeds vaker last van ondervinden? Het lijkt er een beetje op: misschien kan ons onvolprezen wijkbeheer eens een uitspraak daarover doen...... En nu het al dagen regent blijkt ook dat het water op straat de put niet haalt: zijn de putten hoger komen te liggen door inklinking?? Houden we onze voeten nog droog???

Han Borg

8 opmerkingen:

Anoniem zei

zelfde hier, rotte muffe lucht in huis, beijum oost.
Ook schimmel op de muren. Ook na dubbele beglazing in hele huis, vloer onder het huis droog en schoon gemaakt. Nieuw ventilatiesysteem.
Daarbij, mijn achtertuin staat meestal blank en het pad lijkt een sloot.
Woningbouw Patrimonium zegt niets meer te kunnen betekenen. Ook niet mbt de schimmel.

Wie heeft soortgelijke problemen?

Kari zei

Wij hebben er ook last van. Vooral als de wasmachine of vaatwasser aan staat. De geur is te ruiken in de gang beneden als de gang boven.

Anoniem zei

Hier hetzelfde probleem. Vooral bij gebruik van de vaatwasser of wasmachine. De geur is te ruiken in de gang beneden en de gang boven.

Anoniem zei

Goed dat dit wordt aangetipt, potje natte puinhoop in Beijum. Wie staat er op richting politiek?

Anoniem zei

Bij mij ook hetzelfde, als het regent stinkt het verschrikkelijk in de gang.
Dat is al zo sinds ik hier ben komen wonen 9 jaar geleden..
Patrimonium doet er niks aan..

Kees Huizenga zei

Beste Han,

Ik herhaal deze link:

http://www.beijum30.nl/interview01.htm

Het interview van de Regiokrant Groningen met oud-wethouder Max van den Berg d.d. 6 mei 2008.

Citaat:

“Jan Verheij

Stedenbouwkundige Jan Verheij was mijn steun en toeverlaat. Hij dacht toen al na over hoe oudere mensen willen wonen. Die willen niet zo maar in een bejaardentehuis worden gestopt. Die ideeën werden ook meegenomen: diverse woningbouw, oudervoorzieningen en winkelcentra dichtbij. Dat zijn ideeën die toen heel vooruitstrevend waren. Dat heeft consequenties voor de vormgeving van de wijk. En daar hoorde ook veel groen bij.

Jan zag best dat dit erg veel geld kost. Maar, dacht hij, om het even simpel te stellen, een drainagebuis kun je zo maken dat er één keer in de 100 jaar een probleem mee is. Dan kun je 100 jaar alle regenbuien aan. Of je kunt met de helft daarvan genoegen nemen. Dat is een stuk goedkoper én met het geld dat je overhoudt, kun je al die andere interessante dingen doen. We hebben dus de 'civieltechniek' niet al te dwingend laten zijn ten opzichte van de andere inrichtingseisen. Zo konden we geld vrijmaken. En als Verheij het zei, was het op zijn minst een serieuze mening van een degelijke vakman. Als ik het zou zeggen, kwam het natuurlijk van een wethouder die geen verstand had van techniek.” Einde citaat.


Bij de aanleg van Beijum is bezuinigd op de “civiele techniek”. Combineer dit met de aardbevingen in Beijum (en zeker in Beijum-Oost). Dan komen er natte fietspaden, natte wandelpaden (zie de Groene Long van Beijum), natte bossen met waterplassen (zie het Beijumer Bos), natte grasgronden, een drassig Innersdijkgebied, het zakken van rioleringen, duikers, drainagebuizen, waterputten, etc.

Boswachter Reiner Hartog van Natuurmonumenten heb ik vorige week op de hoogte gesteld van dit interview met Max van den Berg. Hij heeft nog niet gereageerd. Peter Homan van Stadsbeheer Oost en Ruud van Erp van de SDC Oost heb ik eveneens ingelicht.

Anoniem zei

en er is niets meer aan te doen dus??
Zijn de sociale verhoudingen eindelijk in rustiger vaarwater terechtgekomen begint het op een andere manier te rotten in Beijum

Anoniem zei

Kunnen die sufkoppen van de Bob hun subsidie even overhandigen aan echte wijkopbouwende verenigingen?