woensdag 3 februari 2016

BEIJUMBORG (10)


Getverderrie!

Die kreet ontsnapt de meesten van ons wel eens. Bijvoorbeeld als onze schoenen in aanraking met hondenpoep gekomen zijn, vooral als het schoenen met van die fijne profielzolen betreft. Voor dit doel ligt er bij ons thuis altijd een oude afwaskwast klaar: emmertje heet water, afwaskwast, neus dicht en boenen maar. Of wanneer onze poezen weer eens een kikker hebben gevangen ( gelukkig gebeurt dat niet vaak meer) en er tijdens het ontleden achter komen dat kikkers niet lekker zijn, ons met de restanten opzadelend. Ook de lezer kan vast wel iets bedenken, waarbij de kreet 'getverderrie' gepast is. Maar ik wil het daar niet over hebben.

Wel over een andere ergernis, die me steeds vaker overvalt. Toen ik er op mijn facebookpagina over schreef reageerde een familielid gnuivend met: "zo bouw je weerstand op". Een ander stelde voor om de baby vooraan aan het haakje te hangen. Waar heb je het over, hoor ik jullie denken. Wel: ik heb het over het misbruik van winkelwagens en -mandjes.

Het overkomt mij tenminste vaak dat ik een winkelwagen uit de rij haal, en er dan achter kom dat de bodem van die wagen niet schoon is. Meestal gaat het dan om zoiets als een losgeraakt bloemkoolblad, vodjes papier met hele boodschappenlijsten (het mooiste papiertje ooit door mij gevonden bevatte o.a. de tekst "durex, groot"), onbestemde stukken plastic, af en toe een waarschijnlijk volgesnoten papieren zakdoek. Inderdaad: getver......

Ook winkelmandjes bevatten soms troep van voorgaande klanten, en zijn een enkele keer ook wel erg smerig, met vetrandjes en al. Laatst had ik er weer zo eentje bij de Lidl: in de diepe korf moet echt iets ranzigs gelekt hebben......en toen ik er de filiaalchef op aansprak mompelde hij zoiets van: "ja, we maken ze wel eens schoon, hoor". Goed: ik leg er tegenwoordig soms een rondslingerende reclamefolder in, die -na gebruik in de winkelmand- netjes in een afvalbak gedeponeerd wordt.


En als ik echt diep ga nadenken kom ik tot de conclusie dat veel winkelwagens ook als tijdelijke kinderwagen gebruikt werden, en soms nog worden. Vrolijk lachende peuters, die 's zomers met een kort broekje of jurkje mee mogen met pa of moe naar de supermarkt. En als je dan bedenkt dat zo'n lief kindje ook wel eens moet plassen of poepen in de luier, die ze hopelijk dan nog wel dragen, dan zie ik de bacteriën bij wijze van spreken al door de wagen kruipen. Bah bah bah: niet doen dus! 

Houd je kind uit de winkelwagen, ruim je troep na de winkelronde even zelf op en lieve winkeliers/filiaalchefs: mogen we jullie vragen om meer aandacht voor hygiënische handelingen met jullie wagens en mandjes? Kan wel eens een buikgriepje hier en daar schelen......

Han Borg

Geen opmerkingen: