zaterdag 31 oktober 2015

VANNACHT DE 250e FOTO UIT DE WIERSHOECK EN SCHOOLTUIN


In augustus 2009 ontmoette de blogger een vriendelijke man met een camera op het terras bij de Wiershoeck. Luit Staghouwer was en is zijn naam. Of hij een keer een foto naar de toentertijd nog prille wijkwebsite Beijumnieuws zou willen opsturen? Dat wilde de fotograaf wel. Ruim zes jaar later zit hij wat ondergetekende betreft op een geweldige prestatie. In de nacht van zaterdag op zondag verschijnt aflevering 250 uit de serie Foto's uit de Wiershoeck- en Schooltuin op deze site.

Een geweldige prestatie? Aan het lijf van Luit geen polonaise: "Ik mag graag op de achtergrond bezig zijn, ik sta liever niet in de spotlights."
Praktisch elke week gaat hij op dinsdag naar de tuinen in Beijum. Op de fiets vanuit Bedum op en neer.
Bij aflevering 1 uit 2009 staat:
Ik ben geboren in 1948. Na bijna 40 dienstjaren had ik het geluk gebruik te kunnen maken van de pré-vut. Een regeling waar ik sinds medio 2005 met veel plezier gebruik van maak. Als tiener fotografeerde ik al veel, later werd dat minder. Maar de laatste jaren ben ik weer regelmatig met m’n camera (tegenwoordig een Olympus SP-565UZ) op stap. Mijn favoriete onderwerp is de natuur en dan vooral het kleinere spul (vlinders, insecten enz.).

Ik bezoek regelmatig enkele gebieden die (bij voorkeur) op fietsafstand van Bedum liggen en De Wiershoeck is daar één van. 

Afgelopen dinsdag troffen de blogger en de fotograaf elkaar, zie foto boven, Luit Staghouwer was weer op 'strooptocht' voor een nieuwe aflevering in de Wiershoeck-tuin. Even samen een kopje koffie drinken in de Boerderijum: "Dat doe ik elke dinsdag, zo'n fijne locatie hier en wat een prachtige mensen in de bediening." 
Luit, wat een prachtige foto's maak je. En wat een teksten, ik heb je nog nooit op een taalfout kunnen betrappen. Bescheidenheid en perfectionisme ontmoetten elkaar: "Ik vind het leuk om te doen maar maak er geen half werk van, ik leg de lat voor mezelf erg hoog." 

Hij blijft er zin in houden. Maar: "Het kan een keer gebeuren dat in de wintertijd niks te halen valt en dat de serie een keer een week overslaat."
Dat hij nog lang door moge gaan.

De foto's van Luit Staghouwer trekken ook de aandacht van lezers buiten Beijum en omgeving, zo staan twee mooie exemplaren van hem in het het boek 'Niet zonder elkaar.' 
De Jan Wolkers Prijs 2015 voor het beste Nederlandse natuurboek is in het radioprogramma Vroege Vogels uitgereikt aan de auteurs van het boek ‘Niet zonder elkaar – bloemen en insecten’. VroegeVogelsVara

Geen opmerkingen: