dinsdag 9 juni 2015

SLAKKEN OVERLEVEN IN DE BIOBAK

De biobak gaat op deze dinsdagochtend in het gedeelte van Beijum waar ondergetekende woont weer langs de weg. Nog even snel een laatste restje uit de in de keuken geplaatste groene emmer met deksel in de grote bak mieteren. Deksel omhoog. Wat zien we daar? Drie slakken, waarvan twee zichtbaar.
Zitten die beesten nou twee weken achtereen tegen de deksel aangeplakt (ene week biobak, andere week zwarte bak)? Het zal. Hoe zullen ze binnenkomen? In elk geval hebben ze genoeg te vreten, mochten ze trek hebben in aardappelschillen, fruit of groenteresten.
De bak is even na middernacht reeds langs de straat gezet. Mooi dat de gemeente stelt dat dit tussen 6 en 8 uur in de ochtend moet, maar daar houdt zich amper een kip aan.
  • U mag het huisvuil aan de straat zetten op de ophaaldag zelf, tussen 6.00 en 8.00 uur 's ochtends;

Wat mag er allemaal in de groene container?

Er kan best veel in de groene container. Dus als je teveel afval hebt en beter wilt scheiden, lees dan deze lijst nog eens door:
  • schillen en resten van groenten, fruit en aardappelen
  • resten van gekookt eten
  • vlees- en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes)
  • pinda- en notendoppen en eierschalen
  • plantaardige olie en gestold vet (o, ja ik moet de frituurpan nog schoonmaken)
  • theezakjes en filters met koffiedik
  • brood en kaaskorsten (zonder plastic)
  • onkruid, klein snoeiafval, gemaaid gras en bladeren
  • snijbloemen en kamerplanten
  • mest van kleine huisdieren met stro
  • kattenbakkorrels met milieukeur (opletten dus bij aanschaf)  Ecomama
Maar wat moet je nou met die slakken in de biobak?
Op Trouw.nl staat in een column:
Hm, ik knip geen slakken doormidden, ik gooi ze in de biobak. Waar ze een langzame dood sterven. Ook niet sterk, ik geef het toe. Maar een chemisch middel gebruiken omdat dat makkelijk is, dat doe ik niet. U toch ook niet? Mailt u mij uw zachtaardige alternatieven?

Geen opmerkingen: