vrijdag 13 februari 2015

DE SLAGBOMEN VAN DE KORREWEGBRUG WAREN DICHT.....



De foto's lagen eigenlijk klaar voor een aflevering uit de serie 'Beijum en omstreken by night.' Maar. Afgelopen dinsdagavond fietste ondergetekende vanuit Beijum over het Heerdenpad richting Stad. 

De Korrewegbrug was afgesloten voor verkeer, dat was vanuit de verte reeds te zien. Zie afbeelding links, wat een lange rij auto's stonden op de Ulgersmaweg te wachten opdat de slagbomen weer omhoog zouden gaan. Een viertal automobilisten had geen zin om na het vrij komen van de brug  voor de stopstreep te moeten wachten totdat de lange sliert fietsers die vanaf de Korreweg kwam voorbij was. Ze posteerden zich reeds voor de slagbomen. Er wordt de laatste tijd gelukkig wat minder geëmmerd over onveiligheid voor fietsers, vergeet niet hoe mateloos irritant het kan zijn om tien minuten met de auto in de rij te moeten staan wachten. Bovenstaande foto is vlak voor het omhoog gaan van de slagbomen gemaakt. Foto rechts, gelukkig weer vrij baan.

Willem Pauwelussen kwam een paar dagen van de andere kant. Daar gingen de slagbomen van de brug  ook juist naar beneden......Verdwaalde hij voor de zoveelste keer? Wist hij veel dat de situatie op het kruispunt Bedumerweg met de ring door het gedeeltelijk openstellen van de Noordzee drastisch was veranderd?

Ja zeg, kom ik in de auto de Korreweg afzakken, zie ik in de verte die slagbomen zakken.
Ik heb wel mijn e-reader in de tas zitten, maar hier heb ik toch geen zin in. Dus ik draai linksaf de Oosterhamriklaan op. Ik heb net gelezen dat er al een rijstrook over de nieuwe Noordzeebrug klaar is dus ik ben benieuwd.
Flinke tijd wachten voordat ik op de Bedumerweg rechtsaf opdraaien kan, het loopt ook alweer tegen vieren en dan wordt het drukker.
Ik heb vast iets gemist, op Beijumnieuws, of op  Noordtext. Want naar Beijum gaan dat kan dus helemaal niet!
Er gaat wel een weggetje naar rechts maar dat is hermetisch afgesloten en of ik wil of niet, ik ga richting Selwerd. Shit, was ik nou maar voor die brug blijven wachten. Wat nu?
Aha, daar doemen (tijdelijke?) verkeerslichten op en bij een opening in de vangrails.
Keren op de weg, dat gaat niet lukken, maar rechtsaf slaan, daar op de weg keren en dan links voorsorteren dat zal wel gaan.
En ik ben bepaald niet de enige. Het is een circus van draaiende auto’s , anderen die daar noodgedwongen op moeten wachten en die dan weer anderen blokkeren die net weer niet door het rode licht komen.
Ondanks de dikke vrachtauto voor me kom ik er gelukkig in één keer doorheen.

En daar rijd ik dan, prinsheerlijk op de zojuist aangelegde rijbaan. De weg helt flauw naar links, en heeft een indrukwekkend geluidscherm aan rechterzijde zodat je het gevoel krijgt dat je met de wereldkampioenschappen rodelen meedoet.
Het is wel uitnodigend om hier de verloren tijd ga inhalen. Ik blijf maar gewoon 70 rijden.
Een hondehok op wielen met bedrijfslogo scheurt me voorbij, voegt vlak voor mij in en gaat net als ik rechtsaf de Oostelijke ring op.
Ja, tijd is geld, en je zult maar de afspraak met een belangrijke klant moeten missen.
Maar bewegwijzering, het is toch een verrekt moeilijk vak.
Route richting Bedum afgesloten, was het nou zo’n moeite geweest om dat even ergens te vermelden?
Pak dan een van die overbodige borden die je met een onnodige omweg door Beijum heen maar de Hornbach leiden en verf die over of zo.

Zo moeilijk is dat toch niet?

JF heeft de foto's gemaakt. Ze accentueren niet helemaal de route die WP is gereden maar ze laten zien dat er nog steeds aan de ring ter hoogte van de Noordzeebrug (foto's links en rechts) wordt gewerkt. De onderste afbeelding laat de situatie zien als je vanaf de noordelijke ringweg de oostelijke oprijdt. We zien een stuk Beijumerbrug in de steigers (zandzakken) staan.


1 opmerking:

Anoniem zei

"vergeet niet hoe mateloos irritant het kan zijn om tien minuten met de auto in de rij te moeten staan wachten"

typische een opmerking van een autobezitter! Fietsers hebben hier gewoon voorrang dus moeten de automobilisten maar even geduld hebben...