woensdag 5 maart 2014

DE RAADSELS VAN DE KORRE-FIETSBRUGGEN (3)


Door Willem Pauwelussen

(Lees ook deel een en twee)

Vragen is nooit verkeerd, dus als ik vrijdag 21 februari enkele mannen in kenmerkende roodoranje pakken het bedieningshuisje uit zie komen, zet ik de fiets tegen het muurtje en spreek ze aan. Is het nou echt zo dat al die bruggen hier weggaan, en dat er een heel nieuw bruggenstelsel gebouwd gaat worden in het Oosterhamriktracé? Och meneer, het is toch al een tijd bekend dat het Van Starkenborghkanaal een stuk breder gaat worden? En als er een andere Korrebrug komt, dan draait die om een as in het midden van het kanaal, zodat de schepen er aan beide kanten langs kunnen. Staat allemaal op de site van de provincie hoor.

Knelpunten

Overgang Oosterhamriktracé/Kardinge
Nou, dat is nogal een mededeling. Achter mekaar naar de provinciesite dus. Onder het kopje ‘knelpunten’ worden de problemen opgesomd. Dat ding draait zo traag dat het minstens acht minuten duurt voordat die open en weer dicht is. De brug drijft aan één kant op een luchtdichte kist, de ponton. Maar die ponton kan zich bij ijsgang niet meer vrij door het water bewegen, dus dan staat de brug open en blijft open. De doorvaartbreedte is ter plaatse slechts 21,8 meter (fietsbruggen 30 m), zodat elkaar tegemoet komende schepen elkaar er niet kunnen passeren. We zagen al eerder dat de fietsbruggen te laag zijn voor vierlaags containervaart. Tenslotte is de verkeersveiligheid ook niet echt om over te juichen.

Nog vijf jaar wachten?

Op 20 mei 2011, lees ik, “is door de Minister van Infrastructuur en Milieu opdracht gegeven aan de provincie Groningen voor het verrichten van een planstudie voor het vervangen van de Gerrit Krolbrug.” De randvoorwaarden daarbij zijn: geschikt voor schepen van 110 m lang en 11,4 m breed, alsmede voor vierlaags container vaart en 2-baks duwvaart in gestrekte formatie. Dit laatste houdt een doorvaarthoogte in van 9,1 meter, vandaar dat de nieuwe Walfridusbrug én Noordzeebrug een doorvaart van 9,10 m hebben. Met een intensiteit van 50 schepen per dag is haast geboden, en het scheepvaartverkeer zal nog toenemen omdat de vrachtwagens te veel in de file staan. Je moet rekenen dat een schip met 1800 ton laadvermogen één kilometer vrachtwagens vervangt. Dat scheelt nogal in de uitstoot aan uitlaatgassen en in de vervoerskosten. De bedoeling is dan ook dat de brug vóór 2019 vervangen is.

Fietsbruggen toch weg?

Roestige strippen worden niet meer vervangen
Maar een nieuwe brug als een draaimolen met de as in het midden, dat is nogal voorbarig, aldus ‘omgevingsmanager’ Peter van der Wal, dat is allemaal nog in studie. Wel zien we op de website een hefbrug, maar of die het wordt, is dus ook nog allerminst zeker. Die fietsbruggen dan? We zagen al dat ze hoger moeten, want de doorvaarthoogte is nu 6,80 m, en als je ze verhoogt tot 8,40 heb je dus nog altijd 70 cm te weinig voor die 5 à 10% die 9 meter hoog is. Indertijd zijn ze zo gebouwd dat ze draaibaar te maken zijn op een taatslager aan de oever. Maar daar hebben de huidige constructeurs van de provincie een hard hoofd in. Dat is constructief een enorme klus, ze moeten dan ook nog langer worden en ze moeten verankerd wegens stabiliteit als je ze opendraait.

Die kan blijven

Dat de busbaanbrug vervangen moet worden is een fabeltje. Van der Wal: “De busbaanbrug heeft twee openingen; die met een beweegbaar deel heeft een doorvaartbreedte van 20 meter; die met een vast deel heeft een doorvaartbreedte van 28 meter. Alleen in het geval dat twee vierlaagscontainer schepen elkaar precies daar tegenkomen moeten ze op elkaar wachten. In alle andere gevallen heb je geen probleem. Dit is ook de reden waarom het niet noodzakelijk wordt geacht op dit moment om de busbaanbrug ook te vervangen.”

Het duurt nog even maar dan heb  je ook wat… hopen we.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Het geleuter over de brug heeft mij doen besluiten, om op geen van de zittende partijen te stemmen in Groningen...

Anoniem zei

Dan is dit niet voor niks geschreven anoniem

Willem Pauwelussen zei

Anoniem 1 heeft in zoverre gelijk dat hier zeker nog een redacteur bij langs had gemoeten. Voor schrijven geldt dat het moeilijker is om je product door de ogen van je lezers te zien naarmate je er zelf meer informatie voor hebt moeten opzuigen.
Anoniem 2 kan ik verzekeren dat ik het daar niet voor geschreven heb.