dinsdag 18 februari 2014

GELUKKIG EN BLIJ IN BEIJUM

Ze liepen gistermiddag met z'n drieën door het 'ecologisch park' van de wijk, door het Groene Hart van Beijum. Op het houten bruggetje naar de Galkemaheerd vroeg ik beschroomd of ze wel even op de foto wilden.
Ze verstond het eerst niet. "I'm from England." Maar moeder wilde wel even met haar jonge baby op de foto. "He's six month's old." Ik heb het niet gevraagd, maar waarschijnlijk staat zusje en dochter tegen de brugleuning geleund. Ze wonen al jaren in de wijk, in de Boelemaheerd, het Engels praten zal de macht der gewoonte zijn. Ben je met z'n drieën, komt daar opeens een man aan die in het Nederlands vragen gaat stellen.

Ze zien er blij, tevreden en gelukkig uit. Ondergetekende kan als man zijnde niet invoelen hoe het als vrouw en moeder is om tijdens het naderen van een nieuw voorjaar met een baby in een draagzak door Beijum rond te lopen. Het moet een feest zijn om zelf nieuw leven voort te brengen.

De bomen gaan over een maand weer voorzichtig groen kleuren. De lente is in aantocht. Tijd van nieuw leven.
Update 21/2 18:00 uur; bedankt voor de prettige en aanvullende reacties. Het lieve kind is geen zoon maar een dochter. Ik dank de moeder(en haar partner) voor de hartelijkheid.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een hele mooie foto :-)!
Goed gedaan, Johan.
Al jaren woont deze jonge vrouw hier in Beijum?
Ze verstond je in de eerste instantie niet?
Onbegrijpelijk is dit voor me.
Ik heb jaren in het buitenland gewoond.
Vanaf dag 1 sprak ik de taal, die ik van te voren niet sprak.
Met handen en voeten en een meer dan vreselijk accent maar toch.
Ik hoop dat deze aardig uitziende vrouw en moeder je even niet verstond omdat je wellicht wat onduidelijk sprak...

gr. Therèse

Anoniem zei

Johan, denk je dat deze mevrouw je bericht leest?
Ben eigenlijk best nieuwschierig of ze je niet verstond vanwege de taal, of dat ze je even niet kon volgen vanwege je Grunnig's accent.

Wordt deze mevr. trouwens ook als allochtoon gezien net als sommige andere mede burgers?
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Willem P, heb jij daar inzicht in?

bvd en gr. Therèse

Unknown zei

Hallo! Ik ben de vrouw in de foto. Ik kan wel Nederlands verstaan en praten, Ik heb je in de eerst instantie gewoon niet gehoord! En toen vroeg je iets in het Engels en ik heb in het Engels geantwoord omdat dan kon mijn zusje de conversatie ook volgen.
Maar leuk blog heb je! En Ik vind de foto gaaf!

Katrina

Unknown zei

Hallo! Deze mevrouw is mijn vrouw. Ze staat met haar zusje en onze dochter op de foto. Haar zusje woont in engeland. Vandaar dat ze engels met elkaar spraken.

Groetjes,
Myrna

Koorien zei

Wat een mooie foto! Blij dat we zulke leuke bewoners in Beijum hebben!
En die reactie van Therese met een streepje, wat een wijze vrouw, al op dag 1 sprak ze de taal van het land. Waar zou ze gewoond hebben, Sri-Lanka, Nieuw-Guinea, best een beetje benieuwd. Zoveel interesse voor de medemens, en dan ook nog zo vriendelijk.

Willem Pauwelussen zei

Blader ik weer eens door deze site, zie ik deze vraag van Therèse staan.
Beste Therèse, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet met de woorden allochtoon en autochtoon.
Ik vind wel dat politieke en/of economische vluchtelingen zich fatsoenlijk moeten gedragen want ze komen hier als gasten en ik pik het ook niet als mijn bezoek zich misdraagt.
Maar vanaf het moment dat ze, via een woning in ieder geval, in onze samenleving zijn opgenomen zijn het gewoon mijn medeburgers.
Iets anders is dat ik het me echt verschrikkelijk lijkt als je je geboortegrond moet verlaten om welke dringende reden dan ook. Wat zou het geweldig zijn als iemand ons, dwz de mensheid, de weg zou wijzen uit de gigantische puinbak die we er elke dag van maken.
Ik denk zelf het antwoord te hebben gevonden op http://info.sharenl.org/, maar misschien is het te mooi om waar te zijn.