zondag 1 september 2013

DE KLUCHT VAN DE MOLENAAR

Het is een beetje aan de late kant, Noorderzon is voorbij, maar de voorstelling waar Beijumse Astrid Warntjes deel van uitmaakt loopt nog. Een week of twee geleden stuurde ze onderstaande persbericht op: De klucht van de Molenaar. Ze heeft al een staat van dienst als het op creatieve voorstellingen aankomt. Kijk nog eens hier en hier. Afgelopen woensdagmiddag trof ik haar bij de fietsenmaker in Beijum. Zie foto. Vertel eens Astrid, hoe kom je erbij om als theatermaker deze voorstellingen te maken en/of er in mee te spelen?
Het begint bij een idee in mijn hoofd en daar ga ik dan mee aan de slag. Vraag andere mensen, maak afspraken, ga schrijven en voordat ik het weet, heb ik weer een nieuwe voorstelling of theaterproject. En mijn hoofd zit nog vol ideeën.
Je woont al jaren in Beijum. Wat vind je van de wijk?
Ik vind Beijum heerlijk. Woon dan ook bijna aan de rand. Je kunt hier heerlijk van de natuur genieten. Daarnaast heb ik een paar hele fijne buren.
Je staat met je fiets op de foto. Ga je hiermee ook naar de voorstellingen?
Als we in Groningen spelen ga ik op de fiets. ook de repetities in molen Wilhelmina deed ik op de fiets, tenminste als het niet te koud of te nat is.
We gaan nu op tournee door de provincie, dus gaat de fiets niet lukken. Ook omdat het décor mee moet in mijn auto.
Lekker bezig dus. 

Ja, en…25 oktober spelen we de voorstelling voor het laatst in molen Wilhelmina Noorderhoogebrug. En 11 oktober in Ten Boer. Op www.stichtingmetafora.nl staan de tijden en hoe je kunt reserveren.

DE KLUCHT VAN DE MOLENAAR
Hilarische theatervoorstelling in diverse molens in Groningen en Drenthe (14+)
22 augustus is het dan zover, de première van De Klucht van de Molenaar. Van 22 tot en met 25 augustus spelen we de voorstelling onder de vlag van Noorderzon. Daarna gaat de voorstelling op tournee langs verschillende molens in Groningen en Drenthe. Op www.stichtingmetafora.nl en in de bijlage kun je vinden waar en wanneer we spelen. 

De voorstelling is 400 jaar geleden geschreven door Bredero en nu bewerkt en geregisseerd door Ben Smit. Het stuk neemt ons mee terug naar de tijd waarin de molenaar een speciale positie had in het maatschappelijk leven. Hij leverde de basis voor het belangrijkste voedsel in die tijd, het brood. Daarbij had de molenaar de reputatie het niet zo nauw te nemen met andermans  graan en met het gebruik van de gewichten. Verder stond de molen veelal aan de rand van de stad, waar gemakkelijk dingen gebeurden die het daglicht niet konden verdragen.
Zo ook in ‘De Klucht van de Molenaar’. Trijn Jans, een vrouw uit de stad, zoekt een veilige slaapplaats omdat de stadspoort reeds gesloten is. Ze besluit een kans te wagen bij de molenaar en zijn vrouw. Trijn Jans mag hier blijven overnachten, maar of het echt veilig is? Molenaar Slimme Piet haalt graag iets uit een ander oventje en zet al zijn charmes in. Alles loopt echter anders dan Slimme Piet en Joost, de knecht van de molenaar, hadden kunnen bedenken.

Mis het niet, deze onvergetelijke theatervoorstelling. Reserveren is noodzakelijk gezien het beperkte aantal plaatsen. Kaarten zijn te reserveren bij Astrid: 06 145 06 296, astrid@stichtingmetafora.nl.  (Voor Noorderzon gaat kaartverkoop via de kassa van Noorderzon).
Met speciale dank aan: Kunstraad, Prins Bernard Cultuurfonds, SNS fonds Middelstum, SNS fonds Eemsmond, Stiefbeen & Zn, alle molenaars van de molens waar we spelen, Nico van der Wijk, Jacques Tersteeg.

Geen opmerkingen: