zaterdag 12 januari 2013

EENDENHANGPLEK WORDT DRUK BEZOCHT

Ik meen 50 gevleugelde vrienden op deze foto te tellen, maar ik kan me eentje vertellen. Regelmatig zitten hier, vijver bij Plein West, enkele tientallen eendachtigen te..., ja, wat zouden ze doen? Vergaderen? Niksen? Hangen? Wachten op een visje of stukje brood? Geen idee. En het zal de geachte aanwezigen een zorg zijn. Hangen klinkt zo negatief, associaties met de hangjongeren van de menselijke soort zijn er te over. Een positieve insteek kan ook, de meeste dieren zitten op één lijn. En ze hebben de neuzen zoveel mogelijk dezelfde kant op. Maar dit is ook weer een menselijke indeling en bij nader inzien: de beesten hebben volgens mij helemaal geen neus. Positief, negatief, niksen, hangen..., het moet toch zo z'n voordelen hebben om dier te zijn, er hoeft niks ingekaderd of benoemd te worden. Maar aan het gekwaak te horen wordt er wel degelijk gecommuniceerd, ook al is dat ook weer een menselijke term. Waar zouden ze het toch over hebben? Dat het winters koud wordt en hoe ze dan aan vreten moeten komen?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ik zie geen enkele eend
of zie ik daar de Dhr Fehrman staan
met een tas vol komkommers

Anoniem zei

Eendachtigen? Zijn het geen meeuwen?