maandag 24 december 2012

SNEEUW HEEFT VOOR- EN NADELEN


De sneeuw is eerst weer uit het land, en dus ook uit Beijum, verdwenen. Maar deze drie foto's had ik nog liggen, zaterdagmiddag gemaakt. De eigenaar van bovenstaande auto kan die dag mazzel hebben gehad, het ligt er maar aan vanuit welk standpunt je het bekijkt. Maar grote kans dat een eventuele flitsfoto i.v.m. te snel of door rood licht rijden niet door zijn of haar brievenbus zou zijn gevallen. Autoruiten maak je meestal helder en sneeuwvrij voordat je gaat rijden. Maar ja, een nummerbord, die kun je zomaar vergeten af te vegen. Het mag niet, maar het kan z'n voordelen hebben om zo weg te rijden. Amper een paar meter van de auto vandaan staat het bord dat u links op de foto ziet, klik desgewenst groter. U mag het zeggen, een fietsbord of een voetpadbord? Het ziet er blanco uit, met dank aan Koning Winter. Dan de foto rechts, en ik durf het woord levensgevaarlijk in de mond te nemen. Twee keer zag ik dat vanaf sommige daken in de Froukemaheerd enige vierkante meters ijzelige sneeuwvlakken ineens naar beneden vielen. Op de daken zijn zonnecollectoren aangebracht, ik heb geen idee of die op de een of andere manier opwarmen, maar i.t.t. 'gewone' daken waar sneeuw op gaat liggen vormen zich tijdens sneeuw- en vorstperiodes een soort van sneeuw-ijsschotsen op dit soort daken. Op de foto ziet u een oppervlakte van zes collectoren, de hoeveelheid sneeuw en ijzel dat hier bovenop lag denderde opeens met veel geraas naar beneden. Op een andere plek in dezelfde heerd zag ik dat een dubbele oppervlakte opeens als een lawine naar beneden kukelde. Levensgevaarlijk? Ik denk het, ik zou er geen kind van een jaar of zes zeven onder laten lopen.

Tot nu toe beleven we een kwakkelende winter. Komt er nog een échte vorstperiode? Een Elfstedentocht?

1 opmerking:

Alie zei

of je veegt expres je nummerbord niet schoon om eens lekker hard door rood te kunnen scheuren? Dan is de sneeuw er onderweg spontaan afgevallen zonder dat je het door had.. oeps..