zondag 9 december 2012

FOTO'S UIT DE WIERSHOECK- EN SCHOOLTUIN (135)

Op 1 december begon de meteorologische winter. Volgens De Natuurkalender begon de biologische winter echter al op 22 november, want dat was de dag waarop beuk en eik als laatste van de belangrijkste boomsoorten in Nederland helemaal zonder blad stonden.

Ook op De Wiershoeck en de Schoolwerktuin is het een kale boel. De meeste bomen en struiken hebben al hun blad verloren, alleen een paar hagen hebben nog volop blad. Bij de buxus is het blad nog mooi (donker)groen, maar het blad van de haagbeuk is duidelijk in winterkleed.

Afgelopen dinsdag was geen geschikte dag om nog eens uitgebreid op de tuinen rond te kijken. Maar donderdagmiddag was het mooi winterweer en daarom stapte ik toen nog maar weer eens op de fiets richting Beijum. Onderweg viel het me op dat er op veel boomstammen nog wel sneeuw zat op de schaduwkant, maar door de warmte van de zon was de sneeuw aan de zonkant al weer helemaal verdwenen.

Op de tuinen van De Wiershoeck is ook de afgelopen week hard gewerkt. Van de jonge wilgen rest alleen nog ongeveer één meter stam en ook veel bloemstengels zijn drastisch ingekort. Het resultaat van deze noeste arbeid zie je terug op de composthopen, die worden steeds hoger. Dit levert in de toekomst weer bruikbare grond op.

Ook op de Schoolwerktuin zit men niet stil. De grote tuin is omgeploegd en ook in en rond het labyrint is druk gewerkt. Allemaal als voorbereiding op het volgend jaar.

Tot het komende voorjaar valt er voor mij als hobbyfotograaf niet veel te beleven op de tuinen en daarom is dit plaatje van een winters De Wiershoeck voorlopig mijn laatste bijdrage aan Beijumnieuws. Na mijn “winterslaap” zal ik ongetwijfeld weer regelmatig op deze mooie tuinen te vinden zijn op zoek naar interessante onderwerpen.

Foto + tekst: Luit Staghouwer

Geen opmerkingen: