dinsdag 9 oktober 2012

WILLY KOOLSTRA LAS SMIKKELSPIKKEL VOOR

Er kwamen nog een paar foto's binnen van Kunst aan Huis. O.a. van Willy Koolstra. Ze las afgelopen weekend in het Centraal Wonen-project aan de Bentismaheerd voor uit eigen werk.
De Smikkelspikkel

Ik ken een vlieg die kleuren eet                      
Weet jij hoe dat beestje heet?
Smikkelspikkel is zijn naam
Misschien vloog hij een enkele keer
maar dat weet je vast niet meer
bij jou naar binnen door het raam.
Of zag je hem op school, in’t klaslokaal
Hij zit overal op, is heel brutaal
Het is het allergekste beest in’t land
Dat moet je zeker weten
Want de kleuren die hij heeft gegeten
die zie je aan de buitenkant.


Hij eet altijd verschrikkelijk veel
Het liefste rood, of blauw, of geel
Drink je van je limonade
Of eet je koek met chocolade
Vlug neemt hij ook een slok of hap
Verandert dan van kleur, is dat niet knap?
Denk je soms: ‘ Ik ben de baas
over mijn eigen boterham met pindakaas’
Dan pikt ie stiekem ook een deel
Wordt dan zo bruin als poep of andere troep
en ook een heel klein beetje geel
Het lijkt haast wel tovenarij
Mooie kleuren maken hem zo blij

Soms ligt ie ergens lekker lui
te dromen in een warme trui:
‘Welke kleur kies ik vandaag
Is het rood of is het blauw
Eet ik van de mouw
of snoep ik uit de kraag?’
En zit je trui vol gaatjes
Vliegt Smikkelspikkel vrolijk rond
met in zijn mond
nog een paar korte draadjes.

Een enkele keer heeft hij geen trek
Geloof me maar, da’s echt heel gek
Eet hij een poosje niet
Dan is er niemand die hem ziet
Denk jij opeens:’Wat voel ik daar?
Het kriebelt in mijn neus,
het krabbelt in mijn haar
En als je in de spiegel kijkt
zie je niets dat op een Smikkelspikkel lijkt

Dan heeft Smikkelspikkel pech
al zijn mooie kleur is weg
Maar helpen kun je zeker wel
Smeer vlug en snel
Een broodje met gekleurde hagelslag
Je zult het zien
Je telt tot tien
En hij komt weer voor de dag.

Willy Koolstra

Geen opmerkingen: