dinsdag 29 mei 2012

'T WAS EEN PRACHTIGE 2e PINKSTERDAG

Na afloop van gedane werkzaamheden, in de zorgsector wordt tijdens feestdagen gewoon doorgewerkt, besloot ik om 2e pinksterdag omstreeks half vijf  's middags even een rondje Kardingerpark te gaan hardlopen. Om halverwege een duik in het Zilvermeer te nemen. Even tussendoor, Zilvermeer? Ik heb nooit geweten hoe deze naam is ontstaan. Totdat, jawel, daar is die weer even, ik me in Boeren, Burgers, Beijumers verdiepte. Lees vooral ook de bijdragen van Jaap Eckhart. Heeft de oorsprong van de naam Zilvermeer misschien iets te maken met Karl May, Old Shatterhand en Winnetou? Ik zou, voor de zoveelste keer willen zeggen: lees dat boek.(Ik hou nu eerst op, in het Gonings heet het: overdrijven is ook een vak. Of is dat gewoon ABN?)
Goed, het is nooit handig om hardlopend een camera mee te zeulen, maar je bent blogverslaafd of je bent het niet. In eerste instantie zag ik een opgezette tent in de verte met daarbij in de buurt chillende mensen. Even kort een foto maken en weer doorrennen. Gekkenwerk, maar toe maar. Zie foto links. Amper honderd meter verder kwam de volgende stop. Twee gesluierde dames liepen voorbij en ik herinnerde me in een split second dat ze reeds een keer door Philippine Koopman van http://www.lijn6.com/ al wandelend op de foto waren gezet (Ik kan zo het item niet vinden, de link komt nog wel). Hijgend en puffend: 'dames, even een foto?' Vriendelijke ogen keken me aan: "Doet dat niet zeer?" Een van hen wees naar m'n blote voeten. Ja, bij voorkeur ren ik ik op blote pootjes, heerlijk.Nee, een pontificale foto mocht niet. Had het te maken met m'n blote voeten, ontblote onderbenen en ha;f ontbloot bovenlijf? En met het feit dat ik een man ben? Wie zal het zeggen. Het was een ontmoeting tussen twee culturen, tussen een half blote man uit Groningen en tussen twee gesluierde dames uit Turkije en verder weg. Mag ik dan wel een foto van achteren nemen als jullie weglopen? "Ja, hoor, is prima." Vriendelijkheid alom, de dames hadden een glimlach om hun mond. Een boerenzoon uut Grunn versus twee Islamitische dames. Wel schoot door m'n kop: 'Doe even normaal zeg, doe een bikini of een badpak an, neem even een duik zeg,  doe die malle sluiers even af met dit warme weer.' Zie foto rechts. Na een verkwikkende duik in ons aller Zilvermeer rende ik weer richting mooiste, groenste, gekste, kunstigste en 'meest onderschatte wijk van de stad,' met dank aan Gerben de Vries, een der auteurs van Boeren, Burgers, Beijmers.
Maar, wat kwam me daar nu weer tegemoet? Het leek wel een non, zwarte cape en wit hoofddoekje daaronder. En nog een paar dames uit als ware het een oosters sprookje van 1001 nacht. Maar weer even stoppen. Zwetend en half naakt. Hé, dames, waar gaat dat hene, en is een fotootje maken ok? "Jawel, dat mag wel mijnheer, maar vindt u het goed dat wij er niet bij opkomen?" De twee mooiste exemplaren, ze waren van middelbare leeftijd en ouder,  trokken zich even terug, de rest van het spul stond stil voor de fotograaf. Zie foto onder. De dames die niet wilden waren van dezelfde generatie als de beide eerder geschoten dames, zie foto rechts. Was het teveel om zich door een half blote hijgende westerse man te laten fotograferen? Verder rennend bedacht ik me dat een half blote lichaam meer last van de hitte heeft dan ingepakte en gesluierde lichamen/hoofden. Tenminste, dat schijnt zo te zijn.
De onderste foto nog even bekijkend concludeer ik dat de allerjongste generatie ongesluierd door het park liep. Ik zie zelfs blote beentjes. Die liggen, als het goed is, over pakweg 20 jaar met bikini aan op het strand van het Zilvermeer.
Het hardlopen schoot er een beetje bij in. Maar ik had er geen spijt van dat ik de camera mee had genomen.

Geen opmerkingen: