zaterdag 26 mei 2012

OOK KRITIEKPUNT(EN?) OP BEIJUMER BOEK

Wees eerlijk, een weblog als Beijumnieuws waar geen kritiek op geleverd kan worden stelt niet veel voor. Op een krant moet gescholden en gekankerd kunnen worden, anders is het niet serieus te nemen. En op Hét Beijumer Boek? Alleen maar jubeljubel-halleluja-verhalen?  Wat mij betreft wel. Maar ja, ik ben dan ook meer van het geschreven woord dan van de foto's of video's. Vanuit de Beijumer topfotografe Atsje-Beijumskap-Straatsma komt een pittig kritiekpunt over sommige foto's in Boeren, Burgers, Beijumers. Wat lees ik op haar site http://www.atsjestraatsma.nl/? In Beijum wordt er al maanden (zo niet jaren) over gesproken, Hèt boek. Mensen van buiten de wijk hebben geen idee waar ik het over heb. Gister is het eerste exemplaar van het boek 'Boeren, burgers, Beijumers' aangeboden aan onze burgemeester Peter Rehwinkel. Het boek vertelt de geschiedenis van Beijum van eeuwen geleden tot nu. In het hoofdstuk kunst staat een verhaaltje over mijn werk als fotograaf en 2 Beijumskap-foto's. Het is een mooi en informatief boek, alleen zonde van de portretfoto's met een hoog 'kiekjes'-gehalte. Jammer toch dat de fotografie vaak weer een ondergeschikt kindje blijkt. Wat mij betreft een gemiste kans.
Zo had ik het nog niet bekeken. Maar goed, als je passie fotograferen is, dan is het denkbeeldig dat je bij sommige foto's het idee of het gevoel krijgt: waarom moeten die het ondergeschoven kindje zijn? Ieder zijn of haar invalshoek. Een Beijumer Boek met alleen maar hijgende enthousiaste-aanhangers komt over als eens soort van intolerante kerk. Lees dat boek. Adoreer het, kraak het af of lever kritiek. 
Foto ook van Atsje's site.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Voor de meer "beeldend " ingestelde lezers zijn de foto"s ook van groot belang .

Anoniem zei

Veel ouderen in Beijum is het boek ook in Groot lettertype te verkrijgen of in gesproken versie, net als Will Schackmann's Proefkolonie.

anirnith zei

ik kan me de kritiek van Atsje wel een beetje voorstellen... oude foto's zijn heel leuk om juist in zo'n boek te hebben maar dingen die recenter zijn of waarvan men dacht dat het mooi in het boek zou passen hadden natuurlijk best door een goede fotograaf vastgelegd kunnen worden waardoor de meerwaarde alleen maar groter zou zijn geworden...

ik heb het afgelopen weekend het boek meegenomen naar mijn ouders in Amersfoort en vooral m'n vader was zeer enthousiast dat er over "mijn" wijk zo'n mooi boek verschenen was en door direkt het hytorische gedeelte in... was toch wel erg leuk om te zien...

mijn zoon van 12 die ook erg veel belangstelling heeft voor "oudeheden" zeult het boek nu al mee de tuin in om het te lezen...
ik ben zelf dus nog niet verder gekomen dan plaatjes kijken ;)