zaterdag 26 mei 2012

'N LENTEFIETSTOCHT OVER 'T HEERDENPAD

Uitzicht vanaf het Heerdenpad, tegenover zusterwijk de Hunze
Ja, ik  ben  vaker met de camera in de aanslag over over het Heerdenpad gefietst. Maar ik kan me niet herinneren dat te hebben gedaan op zo'n mooie lentedag als op deze zaterdag de 26e mei het geval was. Op bezoek gaand ergens in de stad, zag ik de pracht en praal rond het fietspad en besloot te gaan filmen. Dit gebeurde overigens reeds op een paar honderd meter voor het oprijden van ons aller fietspoort van en naar de stad. Wat een groen. Wat moet ik verder van zeggen? Lees vooral ook het prachtig hoofdstuk van Beijumer Erik Knollema in Boeren, Burgers, Beijumers. 'Beijum buigt voor bomen' heet het hoofdstuk. Uit de aanhef: Wie Beijum zegt, zegt groen. De groenste wijk van Groningen, waar vanaf het begin rekening is gehouden met de natuur. Gesymboliseerd door de oude bomen die her en der nog te vinden zijn in de wijk. Het Beijumer Bos, de Groene Long, de Boterdiepstrook, de Zuidwending: nog voordat de eerste woningen er waren, werd al begonnen met de aanleg van groengebieden.   
De begeleidende muziek op de video? Het prachtige Guantanamera. Ik ben even kwijt wie de uitvoerende artiest is.

Geen opmerkingen: