woensdag 9 mei 2012

BACKPACKERS RICHTING BEIJUM

Ik ben de dag vergeten waarop deze foto werd gemaakt. Maar het is niet lang geleden, hooguit twee weken. Vanuit de stad fietsend en net de Korrewegbrug overgegaand viel m'n oog op twee rugzakjongeren die richting Heerdenpad en Beijum liepen. Zie foto, want toch even afstappen, richten en indrukken. Ik had geen tijd om de beide jongens te vragen wat ze in Godsnaam in Beijum gingen doen. Altijd maar weer die haast, op weg naar afspraken, werk of gezinsleven. Wat gingen ze toch doen? Wild kamperen in het Groene Hart van Beijum? Achter de jongedames aan? Logeren op een zolder-weedplantage? Een of ander feestje? Of ik jaloers ben? Een beetje. Aan de andere kant, nee, 50+ zijn heeft ook zo z'n voordelen dames en heren, een beetje gesettled zijn geeft rust in de kont. Toch nog even een paar zinnen terug, wat een vooroordelen over hedendaagse jongeren, bedenk ik me nu. Hoezo dames en weed? Misschien waren de boys wel op weg naar een of andere evangelische bijeenkomst, weet ik veel. Wellicht zegt het iets over m'n eigen twintiger jaren toen ik als backpacker door tientallen landen trok, laat ik het er maar op houden dat ik goed weet wat het is om jong te zijn en te reizen. Maar goed, maar even geen sentimental journey, ik zal verder moeten als honkvaste Beijumburgerman. En eigenlijk is dat helemaal niet verkeerd.

Geen opmerkingen: