zaterdag 31 maart 2012

JAN MET DE PET

U ziet en leest de kop boven dit blogbericht. Daaraan moest ik denken toen ik onlangs deze foto voor het winkelcentrum maakte. Ik proef de vier woorden, Jan-met-de-pet, nog even zorgvuldig. Zit er iets denigrerends in? Volgens mij niet, het doet denken aan een eenvoudige arbeider uit het arbeidersmilieu met een pet op. Het kakmilieu kan daar natuurlijk op neer gaan kijken, maar dat is dan hun probleem. De boerenpet of klak is van oorsprong een kledingstuk dat vooral door kinderen en de arbeiders werd gedragen. De uitdrukking Jan met de pet slaat dan ook op iemand uit deze sociale klasse. Later meer op de 'gewone man'. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pet_(hoofddeksel)
Jan met de pet klinkt sympathieker dan Jan met de kleine achternaam. 1) hij stond erbij voor jan met de korte achternaam. (=hij had geen zinvolle activiteit.) Lees hier.

Volgens mij mag je een straatmuzikant indelen in een sociale klasse die nog weer onder het arbeidersmilieu zit. Alhoewel, is dat wel zo? Het lijkt me hard werken om de hele dag bij de ingang van een winkel te gaan zitten jammerklazen op een accordeon. Of het een zinvolle bezigheid is, daar ga ik niet over. Als kind van het arbeidsmilieu sta ik me in elk geval niet toe om op een straatmuzikant neer te kijken, zelf gerespecteerd willen worden is zelf respecteren.
Bestaan er eigenlijk nog wel echte arbeiders? Een tv, magnetron, computer, alles lijkt me tegenwoordig onder handbereik te liggen voor mensen uit deze sociale klasse. Jan met de pet gaat sinds een jaar of twintig ook gewoon op vakantie. Nee, het lijkt me bij nader inzien geen denigrerende uitdrukking, ik ben liever Jan met de pet dan een witteboordencrimineel.
Achter Jan met de pet-muzikant loopt net iemand met twee lege kratten bier naar binnen. Ik kan net niet zien of dit ook een Jan met de pet is. In elk geval kan hij zich de luxe van twee kratjes bier permitteren. 
Onder de pet houden, er met de pet naar gooien en iets pet vinden. Bekijk de spreekwoorden en uitdrukkingen hier.

1 opmerking:

Anoniem zei

Praatje met an metde Pet maken had misschien meer nieuws opgeleverd.

(rené)