donderdag 8 maart 2012

DE HEREN VAN DE KLUSBUS

Vandaag gaan ze weer los. De heren van de Klusbus. De wijk opfraaien en zich dienstbaar maken. Kerels uit het juiste hout gesneden, al zeg ik hetzelf. 

Twee weken geleden maakte ik deze foto's. De mannen stonden paraat om het eerste kunstwerk in het kader van Kleurwijk Beijum aan een gevel in de Doornbosheerd te hangen. Mag ik een foto met stukje over jullie publiceren, heren? Dat mocht. Het eerste resultaat ziet u links, klik de foto groter. Een kwartier later kwam de baas van het drietal op me af: "Kun je die foto even overmaken? We willen er even op met het Klusbus-shirt. U vraagt en ik draai. Oftwel, hoe kun je zo'n verzoek of beter gezegd, opdracht, weigeren?

Aan de heer Alex Kruizinga van Nijestee vroeg ik om wat achtergrondinformatie. Die verwees de vraag door naar Gonny Klasen van Stichting Klusbus. Ik was echt helemaal in de veronderstelling dat de mijnheer die rechts op de foto staat Geert heette. Maar nee, en lees ook de laatste regel, gistermiddag verstuurd. Want, de eerste regel van dit blogbericht luidde: Morgen gaan ze weer los:
Wat leuk dat je een stukje over ons wilt schrijven! De "oude"( haha) heet geen Geert maar Jaap. De jongen links op de foto is Auke en de andere jongen heet Chris. Stichting klusbus voert simpele klussen in en om het huis uit voor particulieren die rond het bestaansminimum leven en die zelf niet (meer) in staat zijn om deze klussen uit te voeren. Deze klussen voeren we uit voor 13,50 per uur. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan laminaat leggen, behangen, schilderen of een kast in elkaar zetten. Ook doen we tuinonderhoud. Het is mogelijk om bij ons een tuinabonnement af te sluiten voor 175,- en dan pakken we 4 keer per jaar een dagdeel de tuin aan. Naast het bedienen van de doelgroep zijn we een leerplaats voor mensen die om wat voor reden ook een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Bij de klusbus kunnen ze arbeidsritme en werkervaring op doen. Voor meer informatie zie ook onze website: www.stichtingklusbus.nl
Ps. Morgen gaan we verder met het ophangen van de kunstwerken, deze keer zijn de Fultsemaheerd en de Scheltemaheerd aan de beurt!
En hier zijn ze dan. De heren werkers van de Klusbus. Zie onder.

Geen opmerkingen: