maandag 26 december 2011

KIJK OP DE WIJK (32)

Nee, ik heb geen foto van dit exemplaar die in deze Kijk op de Wijg figureert. Om maar met de deur in huis te vallen: Hij is niet meer. Hij is dood. Dat klinkt hard, maar het is de waarheid. Niet dat er harde gevoelens leven rond dit 'exemplaar', integendeel, het was een geliefd persoon in Beijum- Oost. En dat gaat ook op voor ondergetekende, het was zogezegd 'een schat van een man.' En ondergetekende gaat niet altijd uit van 'over de doden niks dan goed.' In juni overleed de Poolse fietsenmaker Janusz Skiluk. Lees hier. En ook een stukje historie over hem en zijn gezin. Het is kerstmis 2011. En hij is niet meer onder ons. Vorige week kwam ik er achter dat ik Janusz op de video heb staan. Ik kan me niet herinneren dat ik deze videobeelden ooit online heb gezet. Kun je beelden van een overleden zomaar publiceren? Voor toestemming ging ik naar zijn achtergebleven vrouw, ze woont nog steeds aan de Wibenaheerd. "Ja dat is goed, doe maar." Volgens haar zijn er veel mensen die Janusz missen. Maar de pijn in haar ogen verried dat zij degene is die hem nog het meeste mist. Kijk even mee naar deze speciale Kijk op de Wijk. Ongeveer tweeënhalf jaar geleden sprak ik Janusz op de parkeerplaats voor Winkelcentrum Beijum. Hij vond het er nogal druk. Wat moet je er over zeggen? Iets in de geest van hopen dat hij z'n rust heeft gevonden? De realiteit kent vele verdiepingen. Een daarvan zegt dat een goede en sympathieke fietsenmaker in Beijum Oost wordt gemist.

Geen opmerkingen: