maandag 24 oktober 2011

HERFST 2011 TE BEIJUM

Ik heb het idee dat het nog steeds niet helemaal herfst is, beter gezegd: de herfst is laat dit jaar. Het heeft denk ik te maken met het prachtige nazomerweer in september,en ook het weer van de afgelopen tien dagen is mooi zonnig en wat mij betreft helemaal niet koud. Waar blijft de gure herfststorm? De slagregens? De bladeren die dientegngevolge massaal van de bomen wegvliegen? Toch kon ik het niet laten vanmiddag een herfstvideo op te nemen. Wel na een lichte aarzeling, want waarom in navolging van 2009 en 2010 nog een derde jaar? Lijken de video's niet heel erg op elkaar, en zou je bij wijze van spreken niet de video van vorig jaar nog eens kunnen publiceren? Bekijk ook de video van 22 oktober 2009. De herfstvideo van 2010 is op 4 november van het vorig jaar al opgenomen, je kunt zien dat de herfst toen beduidend verder gevorderd was.  De muziek is dit keer van Van Morrisson, hij zing lekker melancholisch over 'the leaves who are  falling down.' De herfst loopt (ten noorden van de evenaar) officieel van 21 september t/m 20 december, maar het astronomisch bepaalde begin van de herfst is de herfstnachtevening (rond 23 september op het noordelijk halfrond en rond 20 maart op het zuidelijk halfrond). De zon gaat dan door het herfstpunt en de dag en de nacht zijn nagenoeg even lang. De herfst eindigt met de winterzonnewende (rond 22 december op het noordelijk halfrond en rond 21 juni op het zuidelijk halfrond).

1 opmerking:

Anoniem zei

Even gewandeld met de honden en tot mijn verbazing zag ik jonge eendjes in de vijver,(achter innersdijk) op het eilandje waar altijd 2 ganzen waken.