maandag 6 juni 2011

MAANDAGOCHTEND (76)

Hoe lang ze er al hangen weet ik niet, maar het is eens een keer wat anders. Ik heb al van alles aan de muur zien handen in Beijum, 'Hier waak ik'-bordjes, basketbalringen, bordjes met tekst etc., maar nog nooit papagaaien. Deze foto nam ik vanochtend over een schutting heen en zodoende weet ik niet uit wat voor materiaal de papagaaien is gemaakt. Van twee opgezette echte? Van kunstwerk uit een of ander bouwbedrijf? Papiermaché? Internet staat vol met informatie over papagaaien, er is zelfs een papagaaistartpagina. Je houdt het niet voor mogelijk, ook is er een site waarin onderzoek wordt aangekondigd naar gedragsproblemen bij papagaaien.
Verenplukken is één van de belangrijkste welzijnsproblemen bij de in gevangenschap gehouden papagaaien. Tot op heden is slechts weinig bekend van dit gedragsprobleem. Op de faculteit Dierengeneeskunde wordt onderzoek gedaan naar verenplukken. http://www.papegaaien.net/
Aan de gekleurde beestjes hebben we de term napapagaaien te danken. De pers bezondigd zich hier nogal eens aan: Laten we het ironisch noemen, want cynisch zijn we al genoeg: de grote kwaliteitskranten schrijven kritiekloos de onderzoeksresultaten over van een studie naar ‘voorverpakt nieuws’. Terwijl dat overpennen nu juist is wat de onderzoekers aan de kaak stellen. Lees hier verder.
De Beijumnieuwsmachine rolt al weer op deze vroege maandagochtend. Papagaaien aan de muur fotograferen, associaties opzoeken op internet, het op het w.w.w. zetten, en een leuke slotzin bedenken voor dit blogbericht. Beetje flauw en voorspelbaar misschien: Ik wens u een originele week zonder al teveel napapagaaierij,

Geen opmerkingen: