zondag 5 juni 2011

HANDIG, ZO'N REGENHOOFDDOEKJE

Volgens mij heb ik er vaker over getoeterd, maar gemakshalve nog maar een keer: Vroeger in de Veenkoloniën, in de Kanaalstreek, liepen veel vrouwen van middelbare leeftijd met een hoofddoekje rond. Nee, dat natuurlijk niet vanuit een religieuze overtuiging maar meer voor het gemak. Een stoffen hoofddoekje tegen al te felle zon (glinne sunne) of om de haren bij elkaar te houden, een plastiken hoofddoekje tegen de regen. Vanmiddag in de regen zag ik zo'n exemplaar langs de Zuidwending lopen. Ik bedoel een doorzichtig hoofddoekje. Op de foto is te zien hoe zo'n hoofddoekje er voor zorgt dat de drager er van a.h.w.geslachtsloos wordt. Wie kan zien dat dit een vrouw is? Alle huidige maatschappelijke hysterie omtrent hoofddoekjes ten spijt, in de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw waren ze veelvuldig in het straatbeeld aan te treffen. Maar goed, dat was in een tolerante tijd, 'alles moet kunnen' overheerste destijds. Tegenwoordig ben je bijna een maatschappelijke paria als je een hoofddoekje draagt. Ach, goeie oude tolerante tijd, waar ben je gebleven?

2 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Een kort, maar wel mooi filmpje over mijn geboorteplaats Stadskanaal, het Wildervankster deel. Ik ben geboren op de Handelskade 62. Vlakbij de Gele Klap.

Zie: http://www.xwashier.nl/plaats/stadskanaal/
(met dank aan RTV Noord)

Mijn moeder droeg vaak een hoed. Evenals mijn vader. Zal die tijd weer terugkomen?

Anoniem zei

Ik heb hier in Beijum nog nooit meegemaakt dat mensen met een hoofddoek raar werden behandeld of bekeken.