zondag 5 juni 2011

DE WEG, DE WAARHEID EN HET LEVEN

Vanmiddag omstreeks 14 uur raakte ik verzeild in Ambiënte waar aan de auto's voor het Trefpunt te zien was dat er wat gaande was. Binnen waren dames bezig lekkere hapjes te maken (waarom jullie nooit, heren?), ik zag feestelijke kleding en een podium die voor iets in gereedheid werd gebracht. De stemming was uitgelaten. Wat gaat hier gebeuren? Beheerder Ibi Salomé: "We krijgen hier vanmiddag een kerkdienst, de weg, de waarheid, het leven." Even foto's maken? "Ja hoor, doe maar."
Ik zit niet zo in de kerkenhandel, maar dat neemt niet weg dat je geloofsuitingen kunt respecteren. De Antillianen maken er altijd een feest van, geen stijf gedoe, nee altijd feest en lekkere hapjes. Zo kan het ook. Op internet vond ik weinig wat te maken had met 'de weg, de waarheid en het leven.' Wel onderstaande tekst.
"Ik ben de weg, de waarheid en het leven!"
Hij is weg en doel van de weg in-één. Waarheid, weg en leven zijn alle drie centrale begrippen in het Evangelie van Johannes. Waarheid en leven duiden op de goddelijke werkelijkheid. Waarheid is dat wat bij God vast staat, wat Hij zegt en dus ook doet, want Zijn woorden zijn tegelijk daden. Denk aan Genesis 1: God sprak: er zij licht, en er was licht. Dat is waarheid: woord en daad in-één. En leven is, wat God geeft, zoals Hij alles tot leven gebracht heeft en in stand houdt. Waarheid en leven horen dus bij elkaar. Zij duiden op God, op Zijn macht en bezig zijn. We komen deze kernwoorden in de Bijbel veel tegen, zoals in het begin van het Johannes Evangelie: "In het Woord was Leven en het Woord was bij God en het Woord is vlees geworden en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid" (Johannes 1, 1 en 14). Het echte Leven in genade en waarheid is bij Hem! En Hij wil het ons schenken: Ik ben de weg, de waarheid en het leven, voor jullie! Hij is de weg en tegelijkertijd ook het doel van die weg: de weg naar God toe. Een andere weg dan door Hem is er niet, wil je tenminste bij God komen. "Niemand komt tot de Vader dan door Mij". Maar die begint wel hier en nu bij ons, het is wel ónze levensweg. "Ik ben de weg, komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven".
http://www.pastoraleskroes.nl/
De foto zijn groter te klikken tot groot formaat. Linksboven worden voorbereidingen getroffen voor de mis. Linksonder staan de twee organisatoren en rechtsboven ziet u twee dames in de keuken bezig om hapjes te maken.

Geen opmerkingen: